Kolumny i ich symbolika.Sobota, 10 czerwiec, 2006
Wyk³ad - tom, Zak³ad Archeologii - UNIZD
08.03.06
Archeologia staro¿ytnej Grecji
GEOMETRYCZNY EPOHA cywilizacja greckaOd oko³o 1000-700 pne up³ywie dwóch tysiêcy lat pne do koñca 800 roku pne)
- Geometria okres to pierwszy wielki okres cywilizacji greckiej, a pó¼niej archaicznego, klasycznego i hellenistycznego okresu oczekiwania i ka¿dy z nich jest podzielony
- Kluczem do zaniku cywilizacji mykeñskiej, wielkiej wêdrówki ludów z pó³nocy (Central Europe zakoñczy³ na granicy Egiptu (BI)) - Dorów na po³udnie od kierunku Tesalia - znikaj± mykeñskich miasta
- Mieszkañcy, którzy posiadaj± cywilizacji mykeñskiej wyemigrowali na Kretê, Cypr i na koniec dwa tysi±ce szukaæ pocz±tku greckiej cywilizacji
- Tirint 13 faza wieku destrukcji i rekonstrukcji dolnej czê¶ci z nich jest ponownie zaludnionej
- Submikenskom okres nie wszystkie tradycje znikaj± mykeñskiej cywilizacji, ale miasteczko (niektóre pozostaj± np. Ateny), cytadela by³a w ruinie i nie zostan± odnowione, ale w mniejszych miastach (wsie) ¿ycie nadal jest prawie normalne (miejsce) i pod koniec 11 wpne zakoñczy³ "³±czenie" Greków z tych populacji (pocz±tek 12.st - 1050)
- W po³owie wieku 11 (pó¼ny) zapoèijne pierwszy prawdziwy rozdzia³ greckiej cywilizacji, podzielony pomiêdzy 5-6 plemiona Dorów (Peloponez), Ionianie (prawdopodobnie pozosta³o¶æ po staro¿ytnej ludno¶ci mykeñskiej, Attyka, Grecja sredi¹jna, beocia) Tesalci, Eonjani (na pó³noc)
- Grecki geometryczny okres jest nazwany po geometrycznej dekoracji - nie wiêcej w tej dziedzinie, takich jak mykeñskiej i kreteñskich naturalistyczne motywy w malowid³a i gin±cych oraz innych poprzednich funkcji, takich jak Linear scenariusza B, wszystkie wystêpuj± w "ciemne" okresie mykeñska i cywilizacja grecka, termin ten mo¿e dostarczyæ niemal ca³y okres od geometria jest najmniej znany okres sztuki greckiej
- 1 Okres staro¿ytnej cywilizacji greckiej jest geometryczny okres
- Korzystanie z ¿elaza, które nios± ze sob± Dorów - koniec cywilizacji mykeñskiej zaczyna siê i koñczy z epoki br±zu
- Geometria okres jest znane na ca³ym ceramicznych, tworzyw sztucznych i ma³e formy graficzne poprzez budowê
- Z artystycznym aspekcie geometrycznym okres dekadencji w stosunku do mykeñskiej sztuki i okresu rozwoju, takich jak hutnictwo ¿elaza ust Development), narodziny literatury greckiej w pó¼nym okresie geometryczny okres +8-cie wieku. - Powoli wy³aniaj± siê z ciemno¶ci
- Mykeñska firmis ciemno¶ci na ¶wiat³o w oparciu o rysunki Ceramiki + w naturze deokracije projekty, które ró¿ni siê od greckich trybów i motywami i ozdobami
- Greckie statki s± technicznie lepsze, ale co mniej dekoracji, podzia³ na listwy, klepki ³±czy je w koñcu mykeñskiej cywilizacji znikaj±, a generowane najbardziej prostych form geometrycznych w jednym fryzu na najwa¿niejszej czê¶ci statku w szyi i dwóch innych zespo³ów s± puste - pó¼niej rozszerzona wiêcej elementów opakowania nie s± ju¿ ko³a, pó³kola, trójk±ty, Meander, wzory zygzakowania i pojemniki wygl±daæ koszu wype³nionym gêsty i 8. wieku. wystêpuj± i figuralne wzory
Periodyzacja: 1. Protogeometrijsko okres ok. 1050 - 900 pne
Drugi Ju¿ geometryczny okres ok. 900-850 pne
Trzeci ¦rednio 850-750 pne
4-ty Pó¼nym geometryczny okres 750-700 pne
PROTOGEOMETRIJSKI - okres charakteryzuje amfor, kratery i krècima, próbka by³a skromna, zawiera jeden do dwóch fryzów, lepsze jako¶æ mykeñskiej, mo¿na go znale¼æ w ca³ej Grecji i najwspanialsze okazy by³y produkowane na miejscu w pobli¿u Aten cmentarza DIPI
- Pogrzeby torbiele typu mog³aby byæ pokryta kopca ziemi, zdobione górn± czê¶æ grobu z takich amfor (jako sepulkralnej wysoko¶ci Zabytków o 1m, mog± byæ w formie libacji i wzrost w grobie sama)
- Miska Krater na libacjach
- Poèeatk 10 pne ateñski cemeterija
- X files dipilonska amfory z pierwszej po³owy 9-ty c x - firmisom malowane jako epoce mykeñskiej, która pochodzi z delikatnej czystej gliny + deszczowej i pozwól mu odparowaæ ... - subtelny p³aszcz koloru, ciemna postaæ z fryzem i fryz (b) wszystkie zwierzêta i wszyscy ludzie s± równi i pusta przestrzeñ pomiêdzy ka¿dym rysunku jako wype³nionych trójk±tów - to siê nazywa. Malowanie Siluetno, malowane popiersia u¿ywasz (forma) i szef trójk±ta jest punkt. pó¼niej zaczêli przybywaæ ceremonia pogrzebowa, wy¶cigów konnych na cze¶æ zmar³ego. Wy¶wietlanie 2D anface, ¿adnych ubrañ i t³a (Pejza¿)
- Pod koniec 8 wieku liczba ta¶my zmniejsza siê z wy¿szym figuralnymi reprezentacji z szerszymi paskami na szyjê i amfora brzucha i dekoracji geometrycznej jest na krawêdzi naczynia (na dole, klamki i drzwi), poszerzaj±c repertuar motywów, takich jak Quadriga wy¶cigu, wojownicy, stworzeñ mitologicznych ; ma³e plastikowe graficzny
- Geometria okres koñczy siê wraz z pojawieniem siê pierwszego motywem literatury greckiej i motywów, takich jak Iliady i Odysei, s± bardziej zwi±zane z grobu, ale wci±¿ jest siluetno malowanie sam± paletê kolorów
- Inny rodzaj statku s± ogromne kratery do mieszania wina i wody na górze (podobnie jak na wyk³adzie), wiêkszo¶æ z górnej misce ust reciptoru), który stoi na dolnej czê¶ci (noga) to dwa fryzy przedstawiaj±ce pogrzeb i na dole pokazaæ wy¶cig na cze¶æ zmar³y Biga x = x dvolkolice i ceramiczne pojemniki s± trudne do zniszczenia, poniewa¿ s± one tak du¿e i jako¶ci i ³atwo pêkn±æ, je¶li mog± one trzymaæ siê razem, bo przebiæ siê du¿e kawa³ki
- = Oinohe statek z wysokim ko³nierzem z³apaæ p³yn
- Pyxis = cylinder typu kontener z pokryw±
- Za ceramiki by³a g³ównie graficznych przedmioty ma³y plastikowy terakota, br±zu i ko¶ci s³oniowej i zwierz±t motywy by³y koñ, byk, ³ania i postacie wojowników, mitologiczne centaur typu stwory z +8-gi wiek - przyczyn± silniejszego wyniku kontaktu z Greków i cywilizacji wschodnich bóstw widoki przednie s± wy³±cznie z ko¶ci s³oniowej, które zosta³o przywiezione z Syrii
- Albo funkcja ciê¿kich towarów, czy jako ofiarê dla sanktuarium, z br±zu figurki s± zwykle ozdobione geometrycznymi kszta³tami wyryto takie jak ciemny terakoty firmisom
- I strza³kowej stwierdzono po³±czy³y siê dwie g³ówne czê¶ci greck± i p³aszczu chiton ubrania
ARCHITEKTURA
W swoich zakresach studiów od archaicznego ¶wi±tynie s± stosunkowo dobrze zachowane i maj± ¶lady minionego czasu, trochê pokrycia w literaturze.
- Na wyspie Evia Lefkandi g³ównie wypuszczaæ los na Peloponezie - budynki od 10 lub 9. wieku BC HEROON przez funkcjê strukturze wzniesiony za zmar³ych obchodzony jako bohater (¶wi±tyniê grobow±) by³ wzorowany na ¶wi±tyni ale byli w innych celach. Jego d³ugo¶æ wynosi 45 m, zakoñczony absyd± dzieli siê na parê osiowej koncepcji komory (¶rodkowa kolumna prowadzi³ czerwony o¶), wykonane z drewna - w absydzie z dwiema kolumnami na osi przez dwóch reprezentacyjnych pomieszczeñ, komora g³ówna z jednym rzêdem drewnianych s³upach z dwóch wojowników i pogrzebu ich ¿ony przeszed³ kawalerii. Interesuj±ce s± dwie rzeczy: to przypomina zasadniczo strukturalnie zainspirowany mykeñskiej Megaron i innych jest to, ¿e ca³a sprawa by³a powlekane kolumny oklonadama tak. Peripteros gospodarstw - prostok±t z czterech stron otoczone filarach - link mikenskenskog królewski Megaron archaiczna i starym stylu klasycznym greckim ¶wi±tynia
- 2 wa¿nym przyk³adem jest miejscem Side Aetolia Termum warstwie wiêcej 9 - 7 wpne (pierwszy wystêp z archaicznego stylu architektury doryckiej) - apsidal struktura planie kwadratu pod³ogi otoczony kolumnami s³u¿y³a jako ¶wi±tynia. Pierwszy faza jest najstarsz± ¶wi±tyni± 9-szy wieczny budynek o podobnej Lefkande (wczesny okres geometryczna), 2 faza zawiera lobby i ruszy³ opistodon (back pokój) 8 wpne geometryczny okres 3-cie faza ¶wi±tyni Apollina w pó¼nym okresie archaicznej, 7 wieczny drewniany dach i filary, z ceg³y i ceg³y, Metopy charakterystyczne - s± to trzy etapy w rozwoju sanktuarium
- Grecki ¶wi±tynia w Antama
- Perak w Corinto
- Wygl±da na skroniach znale¼li¶my modele z terakoty ich prezentacji
+15-ci Trzeci +06-sze
Archaiczny ARCHITEKTURA OKRES
• od oko³o 700 do rozpoczêcia +5-ty wpne (+2 / 4 5 w.)
• Starszy okres greckiej cywilizacji w stosunku do klasycznego ust hellenistyczna) okresu
• Przej¶cie od epoki archaicznej najprostszy geometryczny do na¶ladowania przez style ceramiki
Budowa Cramp • mo¿na prze¶ledziæ od geometrycznego okresie
• G³ówne zmiany w okresie arhajkog budowy w porównaniu do poprzedniego przej¶cia z drewna do metody budowania kamiennych - jeden z g³ównych powodów jest kontakt z cywilizacjami Egiptu i BI za po¶rednictwem powi±zañ handlowych, które zosta³y zrekonstruowane po mykeñskiej okresie +8-ta wiek i pocz±tek kolonizacji greckiej równolegle (po³udniowe W³ochy, Sycylia, Afryka Pó³nocna, Delta Nilu, wybrze¿e Syrii)
• najstarszy okres okresu archaicznego OKRESU ORJENTALIZIRAJUÆI 720/10 do po³owy +7-sze wieku i po po³owie 7-szy wiek rozpoczyna siê okresu archaicznego, która jest podzielona na starszych i m³odszych iw ¶rednim okresie archaicznym
• Starszy okres jest trudne do oddzielenia od orjentalizirajuæeg okres rozpoczynaj±cy 8. 580-gie St i zav¹ava Pne, pocz±wszy od ¶rednich (opracowany) do 530/20 ostatni ¼ 6-sze wieku, m³ody (dojrza³y) do 480/70, a potem nastêpuje ery klasycznej
• 2 zjawisk: rze¼by monumentalnej ("ponownie" pojawia siê po kilka wieków nie iaok pewno¶æ, ¿e mikrofon i Minos mo¿na zdefiniowaæ jako rze¼by) - wygl±d Kuros i wp³yw kora sztuki egipskiej
Skrzy¿owanie z konstrukcji drewnianej STONE - masowe wykorzystanie kamienia na kamieñ po prostu pozostaje w mocy, s³upy drewniane oraz zastêpuj±cy jedn± z istotnych przyczyn zmian w konstrukcji dachów - obejmuj±cych p³yty budowlane i drewno nie s± w stanie wytrzymaæ to, i to zastêpuje kamieñ. Do koñca siódmy wieku zakoñczy³o siê przej¶cie, niektóre ¶wi±tynie jeszcze drewniane filary 6 wieczne drewniane s³upy znikn± ca³kowicie.
Pierwszy Styl architektoniczny (warstwa) jest zbudowany z kamienia stylu doryckim
Y i u¿ywane drewniany budynek, ale oczywi¶cie ¿adnych innych pozosta³o¶ci, ale wiemy z ró¿nych ¶wi±tyñ, takich jak figuralnymi wy¶wietlaczu i niepewnie czujemy zamiar rozmawiaæ ze szcz±tków ostatniego ¼ 7-ci c 630/620. BC
G£ÓWNE CECHY stylu doryckim: zbudowany na platformie trzech krokach tworz± dwa dolne i ostatni stylobate STEREOBAT, kolumna jest bezpo¶rednio na stylobate. 2 Roboty drzew Profilowane z 16-20 flet listew odrêbnych i kapitele, stolic pierwszej czê¶ci i ostatnich ABASKUS EKINUS co nadlje¾e (IDE) lub List belki architraw, gzymsów i fryz utworzonych ENTEBLATURU r. Opaska jest zwykle p³aska, i fryz z TRIGLIFA METOFA Gutta alternatywnej ust) E i MUT (UL) s± w nastêpuj±cym E Cornish, naczó³kowym i SIMA.
Mieli rze¼bê w polach szczytowych w malowane rze¼by z terakoty ulgi, a potem wapieñ, ostatnia faza rze¼by w kamieniu przy pe³nej g³o¶no¶ci.
Acroteria przycina krawêdzie szczycie i aparaty do najlepszych szczytowych - jeden po figur zwierz±t w naturalnej wielko¶ci.
Kolumny: wiêkszy filaru ¶wi±tyni wielu bêbna uèvr¹æivani i mniej budynku w jednym kawa³ku Polaków
• dach dwuspadowy pokryty dachówk± po klasycznej ery marmuru
• nazwa dorycki, poniewa¿ wystêpuje w Grecji kontynentalnej i kolonie g³ównie zamieszkane przez ludno¶æ Doriana ale równie¿ inne obszary, takie jak Partenon na Akropolu, która jest w obszarze Morza Joñskiego
• Czê¶ci budynków ¶wi±tyñ by³y malowane wyszed³ z drewnianych s³upach, aby go chroniæ i tradycja kontynuowana w budynku z kamienia - ¹tukatirani kolor bia³y wapieñ
• 6 budynków sam na +7-gie pne jest problematyczne, poniewa¿ nie istniej± ¿adne zapiski dotycz±ce wiêkszo¶ci budynków pochodz±cych g³ównie w oparciu o za³o¿enia takich kolonii, a tym samym podniesienie ¶wi±tyni dok³adnych danych na temat ustanowienia kolonii i ewentualnego b³êdu, 50-latach nieparzystych
• Jedna z najstarszych ¶wi±tyñ doryckich jest pierwszym TEMPLE bohaterka gra³a na wyspie Samos za³o¿ona ok. 800 pne, 6,5 m szeroko¶ci ¶ciany murowane z kamienia, drewniane filary kolumnady w centrum i 3 równolegle do wej¶cia - tak Dredos x Kreta x mniejszy ¦wi±tynia Apolla, oko³o 650 rpne zast±pi³a bohaterkê gra³a Drugiej ¦wi±tyni (Herairon) na ca³ej d³ugo¶ci kolumna na bocznych ¶cianach, portyk z czterech filarów, otoczony drewnianych s³upach krótszy Strona 6 d³ugich 18 kolumn (3: 1) = PERIPTERNI LAYOUT
• ¦wi±tynia w ANTAMA i prostilni i periptos - nie wnêtrze Rzut typowa architektura doryckim ¶wi±tynia. Z przodu pronaos, ca³y (sanktuarium) aditon (typ Skarbu Pañstwa) do czasów rzymskich - 1 Doric etap budowy, ale era konstrukcji drewnianej
• Thermon (Spa) ¦wi±tynia Apolla aplikacji. 630, jedna z najstarszych ¶wi±tyñ greckich z dachówki, drewniane s³upy kolumnada krótsze 5 stron - 15 stron. Znaleziono malowane Metopy terakoty. Osiowy koncepcja bohaterki gra³ jako ¶wi±tyni, dach drewniany, terakoty dachowych. Metop spotkaæ koniec drewnianych belek pokryty ¿ó³to-br±zowy kolor, 80x80 cm
• TEMPLE bohaterka gra³a w Olympia (HERAIRON) centralnej czê¶ci ¶wi±tyni w Olimpii do 5 wpne, kiedy to zosta³ zast±piony przez ¦wi±tyni Zeusa. 600.BC wokó³. Doryckich kolumnach wymiary i cechy ró¿ni±, poniewa¿ pierwotnie mia³ drewniane filary, które przynosi Pauzaniasz, który stopniowo, poniewa¿ spêdzone zamjenivali kamiennych filarach. Typ hexastyle kolumny PERIPTEROS 6-16 r. klasyczne wnêtrze. Najwa¿niejszym okresem wczesnego archaicznej ¶wi±tyni doryckiej. Aisled ca³± jedn± z najwcze¶niej. Hekatopendon sto greckie stopy 32m.
• wyspa Korfu (Corcyra) ¦wi±tynia Artemidy - s± s³abo zachowane, mo¿na zrekonstruowaæ plan gruntowych. Dobre szcz±tki architektonicznej rze¼by na frontonie r. Zbudowany z kamienia wapiennego. Oksastilni 8 na krótkim boku. Gable rze¼by wapiennych. oko³o 580 pne.
Greckich kolonii:
• SYRACUSE ¦wi±tynia Apolla pozosta³ niewiele zmieniony / uaktualniony. Entazist-suzuju od do³u do góry. Hexastilni PERIPTEROS 6/17. Fasada z sze¶ciu doryckich kolumnach po miêdzy kolumny (odleg³o¶æ miêdzy dwoma filarami), a nastêpnie przez 6 wiêcej postów lokalnie specyficznych dla Sycylii, poniewa¿ nie s± w Grecji.
SECONDARY okresu archaicznego 580 \ `30 - najwa¿niejsza faza, gdy¿ pojawia siê w pobli¿u styl dorycki i joñski na wybrze¿u Azji Mniejszej
¦wi±tynia Apolla w Koryncie oko³o 550 pne - typ hexastilni peripteros 6 \ 15, monolityczne filary wapienia, ma dwa ca³o¶æ (lobby) z 2 filarów antama zwi±zanej korytarza, 2 Ca³a "siostr± Apollina" Aretmidu. Zniszczony w greckiej walki Rzym 146th Zniszczeniu Koryntu, przebudowany w typowych rzymskich budowli. Najwa¿niejszym doryckiej ¶wi±tyni w Grecji to czasu.
TEMPLE CU SELIMUNTU na Sycylii - nie wiadomo, kto zosta³ po¶wiêcony. Podobnie jest ¦wi±tynia Apolla w Syrakuzach. Oko³o 570, 6/17 uk³ad kolumn. Podwójny przód oddzielnie. Pozostaje architektonicznej rze¼by i gzyms centralnego motywem frontonie ozdobionym Gorgony g³ow± i wykonane z terakoty - w celu ochrony ¶wi±tyni od si³ z³a postaæ Atropoterski.
Najstarsza ¶wi±tynia w POSEJNNIJI (J. W£OCHY) Lucania (PAESTUP Romana) rozpoczê³a wykopaliska archeologiczne w 18. w. w duchu O¶wiecenia w ówczesnym Królestwie Neapolu - zapotrzebowanie na dowód staro¿ytnego pochodzenia.
Pierwszy TEMPLE bohaterka gra³a (tzw. bazylika) HERARION po³owie +6-ga w. - Plan i praca ciekawe, 9 \ 18 kolumn pronaus 8 postów, ca³a dwie jednonawowy mia³a dwóch przebiegach. Brak po³±czenia z stylu doryckim na Sycylii lub w jakikolwiek sposób z kinematycznej Grecji. Budowa wapienia i jest dobrze zachowany
× dla Greków nie tylko pomie¶ciæ bóstwo ¶wi±tyniê, ale naturalnie kru¾je ¶wiêtego gaju do kultu bóstw, takich jak filary w Olimpie na drzewach zamiennych w gaju ×
STYLE ION (wystêpuje w centralnej Azji Mniejszej zosta³a skolonizowana przez Ionianie) z dorycki luksusowym i dekoracyjne. Podstawa platforma ma tej samej kolumnie doryckiej kolumny i w zale¿no¶ci od stylu wykonanych w Grecji i Azji Mniejszej - jednej z fali Grecji mo¿e byæ kwadratowy (baza) i trohili torus, cieñsze drzewa z powodu wielu elegancki channelised (rowki). Stolica wolutami w pracach jastuèastog funkcji, liczyd³o, belki, listwy - ci±g³e wy¶wietlanie z ulg±, Cornish, wysoko¶æ szczyt jest ni¿szy od doryckiej ¶wi±tyni. Pojawia siê przed Aeolian i Joñskiego stylu STYLE centralny wschodniego wybrze¿a Azji Mniejszej, wygl±d budynku (¶wi±tynia) z eoliczne stolic nie ma zbyt wiele, mniejsze ¶wi±tynie Neandria, Lesbos. Rzadko s± oparte. Sk³adaj± siê one z oko³o 500 pne
Stylu joñskim po raz pierwszy pojawi³ siê na wyspie SAMNOSU trzeciej HERARION, architekt Roikus, ¶wi±tynia typu dipteros, g³êbokie przednie, pronaus, ogromne czo³o bez filarów, otoczony kolumnad± z dwiema kolumnami nie wszyscy maj± jonowych wolutami. 52 x 105m, ponad 18 m wysoko¶ci kolumn, ¼le zmielony materia³ podjête 4.HERARION - 8 rzêdów kolumn do kolumn wchodz±cych ca³± 18,5 m. Przednie 9 s³upków tylnych 8 i 24 na d³u¿szym boku. Stolice marmuru, reszta wykonana jest z wapienia.
Chronologiczny za trzeci przed dniem 4 ¦wi±tynia Artemidy doalzi Efezie ok. 570 wzorowany na 3-ga Herarion. 55 x 115m, dipteros, czo³o centralny i otworzy³ przed wielkim o³tarzem. Architekci: Teodorus, Kersifon, Metagen r. Pojawienie +3-te Herariona ¶rodku. Pierwsza ¶wi±tynia z zewn±trz wygl±da to ze wzglêdu na marmurowych ¶cianach by³y pokryte fryzem marmuru z ko¶ci s³oniowej, crijpovi filaru marmuru i zewnêtrznej kolumnady najdojni Tamburini urz±dzone w wysokim ulg±, 19m kolumny wysokie, podpalony.
4-ty Rodzaj obszaru DIPTEROSA Mileta Didim ¦wi±tynia Apolla s³abo znane budowy archaiczna i klasyczna
SIFNISKA Skarbu Pañstwa (m³odszego okresu archaicznego) Antama ¶wi±tynia, czo³o, z kariatidama portyk (kora jak kolumny), bogate dekoracje wokó³ drzwi i ¶ciany. 520BC
MASILISKA SKARBIEC ¶wi±tynia Antama (Delphi), nie typowe jonowe stolice, antafiksi, 520BC
SKARBIEC Ateñczycy Delphi 500 rpne, dwa filary, na dorsak portyk. Pierwsza ¶wi±tynia zbudowana w ca³o¶ci z marmuru. 4 w±tków na metofama amazonomakije (walka z Amazonii)
AFAIN TEMPLE OF hexastyle PERIPTEROS Aegina Island, ca³a nawa z dwóch kondygnacji kolumnach doryckich. Poprzedza Partenonu. Pierwsze rze¼by szczytowej marmuru zosta³ namalowany.
http://translate.google.com/translate?hl=fr&sl=hr&tl=pl&u=http%3A%2F%2Fiader.blogspot.com%2F