Strony: 1 [2] 3

SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.

  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #15 : Luty 23, 2010, 22:17:28 »

Znaczenie symboli.


http://pl.wikipedia.org/wiki/Symbol

ETYMOLOGIA SLOWA KSIADZ.

Proszê pos³uchaæ, jak by³o z ksiêdzem. W dawnych wiekach oznacza³ on '¶wieckiego panuj±cego, w³adcê nie koronowanego', dopiero pó¼niej sta³ siê okre¶leniem wy³±cznie 'duchownego'. Dzisiaj to mo¿e ¶mieszyæ, ale kiedy¶ Zygmunt August by³... ksiêdzem - nosi³ tytu³ Wielkiego Ksiêdza Litewskiego. Po prostu ksi±dz znaczy³ wówczas to samo, co ksi±¿ê. Na syna ksiêdza (czyli 'w³adcy') mówiono... ksiê¿yc, tak jak na potomka pana - panic (pó¼niej panicz), a na syna króla - królewic (pó¼niej królewicz). Ksiêdzem nazywano te¿ w ¶redniowieczu... s³oñce, a satelitê ziemi ¶wiec±cego w nocy (czyli ma³ego ksiêdza) - ksiê¿ycem.

 

S³owo ksi±dz (pierwotnie kni±dz, kniêdz)) nale¿y wywodziæ z niemieckiego kuning, które do dzisiaj dochowa³o siê tam w postaci König ('król'). A ¿e w ¶redniowieczu duchowieñstwo odgrywa³o olbrzymi± rolê w pañstwie, z czasem ksiêdzem (czyli pierwotnie 'w³adc±') zaczêto nazywaæ chrze¶cijañskich kap³anów.

http://obcyjezykpolski.interia.pl/?md=archive&id=80


SYMBOLIKA SLOWA KOBIETA -PRZADKA

http://svasti.org/cd/Izwor/pop_plik/odpowie.htm

SYMBOLIKA SLOWA ATEIZM

http://pl.wikipedia.org/wiki/Ateizm#Izrael
« Ostatnia zmiana: Luty 24, 2010, 02:24:38 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #16 : Kwiecieñ 04, 2010, 08:27:43 »

Symbolika jajka w kulturze Slowian i nie tylko.

Ten prastary symbol towarzyszy ludzkosci praktycznie od zawsze.

http://pisanki.pl/historia/
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:00:26 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #17 : Kwiecieñ 09, 2010, 11:05:13 »

Jeszcze raz symbolika RYBY.

Powtarzam ta informacje ¿eby jej nie zagubiæ , chociaz nie ze wszystko siê zgadzam , to moim zdaniem cze¶æ jest istotna.


G³ówna Wiadomo¶ci Symbol Ryby
Symbol Ryby
Poniedzia³ek, 29 Czerwiec 2009 13:13 Administrator
Email Drukuj PDF
 Symbol Chrze¶cijañskiej ‘Ryby’ Zdemaskowany       
Wiele wskazuje na to, ¿e chrze¶cijañski symbol  ‘ryby’ mo¿e okazaæ siê zupe³nie czym¶ innym, ni¿ przypuszczaj± Chrze¶cijanie. Staro¿ytna, ‘Nazarejska Pieczêæ’ sk³ada³a siê tradycyjnie z trzech czê¶ci: po ¶rodku rysowano ‘Tarczê Dawida’ (chodzi o Magen David b³êdnie rozumian± jako ‘Gwiazdê’ Dawida), nad ni± znajdowa³a siê ‘Menora’, a pod spodem rysowano ostatni symbol, który Chrze¶cijanie, odrzuciwszy dwa pozosta³e, przyw³aszczyli sobie jako znak ‘ryby’.  Czy jednak prawid³owo odczytali narysowane znaki?   

                                                                                                                                                           

 

 1.  ‘Mesjañska Pieczêæ’ z symbolem ryby u podstawy   (czasy wspó³czesne);   2.  ‘Nazarejska Pieczêæ’ znaleziona w Jerozolimie i datowana na II wiek n.e  Ostatecznie zakazana przez ortodoksyjnych Rabinów w roku 135 n.e.

         1.                                   2.                                                                           

Odkrycia dokonane w staro¿ytnej, esseñskiej czê¶ci Jerozolimy rzucaj± nieco ¶wiat³a na poruszony problem. W grocie, przyleg³ej do znajduj±cego siê nad ni± pomieszczenia, znaleziono szereg artefaktów posiadaj±cych wyrysowan± na nich, ‘Nazarejsk± Pieczêæ’. Jest to tym bardziej istotne, i¿ grota znajdowa³a siê niedaleko staro¿ytnej, esseñskiej synagogi na Górze Syjon.  Esseñska synagoga zosta³a zbudowana (albo raczej odbudowana) po roku 70 n.e.  Do jej odbudowy u¿yto kamieni pozosta³ych ze zburzonej ¦wi±tyni. Znalezione artefakty s± uwa¿ane przez naukowców za pozosta³o¶ci nale¿±ce do ¿ydowskich uczniów Rabiego Jeszuy z Nazaretu, którzy tworzyli w tamtym czasie powszechnie znan± sektê Nazarejczyków.

Do znalezionych przedmiotów nale¿± kawa³ki ceramiki, lampa oliwna oraz stojak z aramejsk± inskrypcj±:  Na olej do namaszczania. Kawa³ki pot³uczonej buteleczki, która mog³a zawieraæ oliwê i staæ na stojaku, le¿a³y rozsypane niedaleko pozosta³ych przedmiotów.  Artefakty zosta³y datowane na pocz±tek drugiego wieku n.e. i na wielu z nich znaleziono symbole  ‘Nazarejskiej Pieczêci’.

Pora zatem zadaæ sobie najistotniejsze pytanie:  czy staro¿ytni Nazarejczycy rzeczywi¶cie pos³ugiwali siê symbolami zwierz±t, np. symbolem ‘Ryby’ w po³±czeniu z  ‘Tarcz± Dawida’ i siedmioramienn± ‘Menor±’? Odpowied¼ wydaje siê byæ jednoznaczna:  nie ma najmniejszych powodów, ¿eby tak twierdziæ.  Ostatni, dolny symbol ‘Nazarejskiej Pieczêci’, uwa¿any za ‘Rybê’, zosta³ mylnie zrozumiany  i od tego momentu by³ wielokrotnie przerysowywany od swoich wcze¶niejszych, b³êdnych kopii.  Co gorsza, kolejne kopie, coraz bardziej upodabnia³y ów symbol do wygl±du zwierzêcia.  Pierwsi uczniowie Jeszuy nie pos³ugiwali siê malowanymi symbolami zwierz±t, gdy¿ to narusza³o w sposób bezpo¶redni przykazanie Tory:  „Nie bêdziesz czyni³ ¿adnej rze¼by, ani ¿adnego obrazu tego…  co jest w wodach pod ziemi±” ( Ks. Wyj¶cia 20:4  BT).  Pierwsi uczniowie Jeszuy, bêd±c prawowiernymi ¯ydami, przestrzegali tej mitzwy w sposób dos³owny. 

Przyjrzyjmy teraz siê bli¿ej znalezionym artefaktom, albowiem wszystkie osiem przedmiotów, na których znaleziono rysunki, zawieraj± nieco inn± wersjê ‘Pieczêci’. Ostatni, dolny symbol w kszta³cie przypominaj±cym domniemany  pyszczek  ryby, sprawia takie wra¿enie tylko na dwóch artefaktach.  ‘Menora’  na jednym z tych dwóch jest wyrysowana d³ugimi liniami, wiêc aby zachowaæ ten schemat, linie ostatniego symbolu stykaj± siê pod k±tem rozwartym, na podobieñstwo diamentu. Na pozosta³ych przedmiotach, ‘Ryba’ wygl±da jak balon i przypomina raczej Esseñsk±, sekretn± literê, ale o tym za chwilê.

Kropka albo krzy¿yk, czyli tak zwane ‘rybie oko’ jest kompletnie nieobecne na czterech spo¶ród o¶miu artefaktów. Na trzech pozosta³ych przedmiotach, w ¶rodku ostatniego symbolu znajduje siê kropka (w tym na jednym z tych trzech, kropka zajmuje centralne miejsce w symbolu). Na ‘Pieczêci’ , na ostatnim przedmiocie, w ¶rodku ostatniego symbolu znajduje siê krzy¿yk:  “+”. [Fotografia 1]

Ostateczna konkluzja jest nastêpuj±ca:  ‘Chrze¶cijañska Ryba’ jest tak naprawdê hebrajsk± liter± ALEF,  wygl±daj±c± dok³adnie tak samo jak znajdujemy ja w Esseñskich ‘tajnych’ czcionkach w manuskrypcie 4Q298 pisanym w jêzyku hebrajskim.  Podobnie ‘Rybie Oko’ jest w rzeczywisto¶ci hebrajsk±  liter± TAW pisan± w postaci staro¿ytnej, paleo-hebrajskiej formy, która równie¿ przypomina sekretne znaki znalezione w Esseñskim  manuskrypcie  4Q298. [Fotografia 2]   

Litera TAW by³a rysowana w ¶rodku litery ALEF, co mia³o wyra¿aæ jeden z  opisów u¿ytych przez Elohim na okre¶lenie samego siebie: „Ja jestem pierwszy i ja jestem ostatni” (Izajasza 44:6 ; 48:12), co zostaje pó¼niej powtórzone przez Jeszuê Mesjasza i zapisane w Ksiedze Objawienia:  „Ja jestem Alef i ja jestem Taw, mówi Adonai JAH£E:  ten, który jest, i który by³, i który przychodzi.”   ( Apokalipsa 1:8  HRV w polskim przek³adzie). W pó¼niejszych, greckich manuskryptach, litery ALEF i TAW zosta³y zast±pione przez ALFA i OMEGA, co dodatkowo wprowadza³o w b³±d i oddala³o czytelnika od pierwotnej, ¿ydowskiej my¶li manuskryptów i symboli.

Z up³ywem czasu, litera TAW w postaci krzy¿yka zosta³a zast±piona kropk±, która jeszcze pó¼niej, ze swojej pozycji w centrum litery ALEF, zosta³a przesuniêta do do³u i pomylona z symbolem  ‘oka’.  Poni¿szy obrazek przedstawia wygl±d i kszta³t oryginalnych, hebrajskich liter: 

     

             

Podsumowuj±c, mo¿emy jasno stwierdziæ, i¿ wiemy ju¿ dzisiaj na pewno, ¿e oryginalna, nazarejska symbolika przedstawia³a ‘Pieczêæ’ z³o¿on± z trzech typowo ¿ydowskich symboli:  ‘Menory’ u góry,  ‘Tarczy Dawida’ po ¶rodku  oraz  liter ALEF i TAW skomponowanych pomys³owo w jeden symbol u do³u, który z up³ywem czasu zosta³ odizolowany od reszty i zupe³nie obdarty ze swoich ¿ydowskich warto¶ci.


http://www.wspolnotamesjanska.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=57:symbol-ryby&catid=1:latest-news&Itemid=50m

Litera ALEF ma kszta³t RYBY, wyra¼nie widaæ i¿ od niej mo¿na ten symbol odczytywaæ.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Alef
Alef prapocz±tek ale zarówno d¼wiêk twórczy A, za jego pomoc± z oceanu mi³o¶ci - oceanu ¿ycia wy³aniaj± siê kszta³ty materii , to alef - RYBA da³a prapocz±tek ¿yciu w materii. Duch wcieli³ siê w materiê dziêki ALEF.
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 27, 2012, 00:04:30 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #18 : Listopad 15, 2010, 23:25:57 »

acentaur na innym forum.

jeszcze ciutke o rybach.


W zodiaku umieszczone s± na przeciwko znak Panny oraz Ryb. W znaku Ryb ( symbolizuja ludzko¶æ, dwie ryby w przeciwnych kierunkach symbolizuj± ¶wiat przeciwieñstw ) stoi hebrajska litera N ,
za¶ w znaku Panny ( symbol cz³owieka tworz±cego w³asny dualny ¶wiat) litera B. Osi±gniêcie wyzszej ¶wiadomosci to po³±czenie B i N. W hebrajskim bn, wymawiane ben, oznacza SYN.
Wyj¶cie z wody ( czasu, z dualnego swiata ) odpowiada wyj¶ciu z egiptu. Po 40 latach dowodzenie obj±l Joshua ben Nun ( czyli Joshua syn 50 albo syn ryb, bo nun w hebrajskim to znak n=50).
Haczyk na ryby potrzebny jest aby ryby wyci±gnac z wody. A to jest Zade, liczba 90. Cadyk czyli Sprawiedliwy to ten , który m.in ³owi ryby ( czyli ludzi ).
St±d nasz dotychczasowy ¶wiat stoi w znaku 5 (50 ), za¶ wyj¶cie pod znakiem 9 (90).
pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:00:53 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #20 : Listopad 22, 2010, 21:24:22 »

acentaur na innym forum.

To nasz protoplasta, Noe.

Witam wszystkich,
w Biblii jest mowa o 72 imionach Boga, badacze tejze doliczyli sie ich prawie tysiaca. Ale jedno imie jawnie wymienione ma szczegolne znaczenie. To nasz protoplasta, Noe.
Od niego bowiem pochodzi zycie na tej planecie. I tak sie sklada, ze konstrukcje naszego swiata daje sie gladko od Noego wyprowadzic.
Noe, jego zona, trzech synow ich zony to 8 osob ( oktawa ), czyli podstawa harmoniczna wszystkiego ( od dzwieku po uklad okresowy pierwiastkow ). Chinskie I Ging to 8 Trigramow, zwanych
"przypadkowo" - ojciec, matka, synowie i corki.
Noe, jego synowie oraz dzieci jego synow, czyli trzy generacje opisuja nasz caly material genetyczny,
tak jak to robi kod trojkowy zasad purynowych dla DNA, czyli 64 mozliwych kombinacji=64 mozliwych haksagramow.
3 generacje=3 linie trigramu I Ging= triplet kodu DNA
Mowimy , ze geny "graja" w rytmie 4 do trzeciej potegi. Zostaje to "odbite" w zwierciadle naszej Psyche jako 3 do potegi 4. A to budulec naszego swiata, 81 trwalych izotopow/pierwiastkow ( Tao te King to tez 81 rozdzialow ). Noe i jego 3 synow, to trzy sily dzialajace poprzez 8 Trigramow i 64 haksagramy.
W tych 3 generacjach mamy 20 mezczyzn. Jako 1 i 19 oznaczaja np. 19 aminokwasow z centrem optycznym ( lewoskretne) oraz 1 aminokwas bez tego centrum=Noe
Nadmienie, ze taki uklad z 8 mamy takze w przypadku Tronu Boga, a wokol niego 24 Trony z 24 Sprawiedliwymi. Te 24 Trony to uklad 8 +8 +8 , oktawy. Tron otaczaja 4 Cherubiny a kazdy ma 6 skrzydel=6 linii heksagramu a heksagramy opisuja 64 charaktery....
Wedlug swietych ksiag hebrajskich ( nagumulululi nie czytaj  U¶miech ) harmonia swiata zbudowana jest na czterech oktawach.
pozdrawiam.

*************

ps. NOE to nic innego jak EON czyli czas dotyczacy tej wiedzy tego przekazu.
Bedzie inny NOE -EON  zmieni sie wiedza.

Kiara U¶miech U¶miech
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:01:42 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #21 : Grudzieñ 23, 2010, 11:05:48 »

Symbolika dolara


Bardzo trafne okreslenie "ukrzyzowany waz" , symbol dolara.
Ja dodala  bym iz sa tam trzy weze ,"S" , to kundalini - waz najwiekszy.
I dwa poboczne weze "I  S  I"- Ida i Pingala

Czyli naturalna energia zamienina w pieniadz i zablokowana symbolami , zwykly magiczny wpis. Na szczescie traci juz swoja moc , nic nie jest wiecznew fizycznosci.
Na szczescie wali sie wszystko , wladcy zdarzen juz nie maja mocy ich kreowania , czyli traca swoja boskosc.
A ich argumety -pieniadze swoja moc.


Pieski

http://pl.euroanimal.eu/Historia_rasy_%28Shih_Tzu_-_%22Per%C5%82a_Dalekiego_Wschodu%22%29
« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2011, 09:19:58 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #22 : Czerwiec 06, 2011, 11:58:04 »

Krew i jej symbolika

http://www.satanorium.pl/czytelnia/150


Mitologia i symbolika krwi na Bliskim Wschodzie


S³owem wstêpu

Spo¶ród wszystkich substancji znanych cz³owiekowi, krew jest jedn± z tych wokó³ których naros³o najwiêcej legend, mitów i symboli. Opracowanie ich dok³adnej systematyki albo kulturowego zestawienia wydaje siê osi±galne tylko w pewnych granicach, a i to by³oby mo¿liwe dopiero po latach studiów tematu. Dlatego nie ma jednolitego opracowania które by wyczerpywa³o temat. Niniejsza praca te¿ na pewno nie da rady tego uczyniæ, mimo i¿ jej tematykê zatê¿y³em w bardzo wielu obszarach. Wypada wiêc powiedzieæ czego w pracy nie ma, a jest co najmniej kilka opuszczonych w±tków.

Najwa¿niejsza postaæ która tylko niewyra¼nie mignie w opracowaniu to Jezus Chrystus. Powód jest bardzo prosty. Z jednej strony temat ¿ycia i ¶mierci Jezusa by³ analizowany tysi±ce razy na ró¿ne sposoby wiêc jest powszechnie znany, po drugie gdyby kto¶ chcia³ siê tym tematem zaj±æ w kontek¶cie samej tej postaci zakres objêto¶ciowy pracy zosta³by wyczerpany bez omówienia tego zagadnienia.

Drugi w±tek pominiêty to praktyki ofiarne. Praktycznie wszystkie kultury i religie analizowanego obszaru stosowa³y krwawe ofiary. Zosta³y one omówione tylko w takim przypadku kiedy to krew by³a wa¿n± ich czê¶ci± w specjalny sposób zaakcentowan±. Gdy tak nie by³o temat zosta³ pominiêty. Sta³o siê tak np. w przypadku Egiptu, którego mitologia nie wykazuje specjalnego nacisku na krew w tym obszarze. To samo tyczy siê zwi±zków z krwi± innych substancji i przedmiotów. Wiele by mo¿na napisaæ na przyk³ad na temat zwi±zków krwi z „bia³± krwi±” czyli nasieniem, na temat symboliki wody itd. Temat ten zosta³ tylko w kilku miejscach zarysowany, gdy¿ praca ¶ci¶le skupia siê na krwi.

Po trzecie zawê¿ony zosta³ ¶ci¶le rejon Bliskiego Wschodu. Za liniê graniczn± przyj±³em staro¿ytny Egipt na zachodzie i po³udniu, granice dzisiejszego Iranu na wschodzie i pó³nocy. Opis nie obejmuje np. terenu Azji Mniejszej. Ta decyzja by³a powodowana po pierwsze wymagan± objêto¶ci± pracy (w³±czenie Azji Mniejszej otworzy³oby prawdziwy worek mitów i tradycji) po drugie faktem, ¿e w analizowanym regionie bardzo ³atwo mo¿na uchwyciæ wzajemne zale¿no¶ci. Rozszerzenie jego granic w wielu wypadkach mija³oby siê z celem.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2011, 12:00:09 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #23 : Czerwiec 30, 2011, 13:48:33 »

Bardzo ciekawa jest symbolika wê¿a , naprawdê warto j± poznaæ.


http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,2188
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:02:36 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #24 : Sierpieñ 14, 2011, 10:17:20 »

SYMBOL KRZY¯A.
         
Symbol krzy¿aczy krzy¿ od zawsze by³ znakiem i symbolem chrze¶cijañstwa? Znak krzy¿a towarzyszy nam praktycznie od zawsze. Symbol krzy¿a mo¿emy zobaczyæ wszêdzie: w ko¶cio³ach, w herbach, na szpitalnych karetkach, przejazdach kolejowych czy na opakowaniach od leków. Przybiera przeró¿ne formy i ma ró¿norodne znaczenia. Przytaczaj±c "S³ownik symboli" W³adys³awowa Kopaliñskiego: "krzy¿ symbolizuje o¶ ¶wiata i jego cztery strony. Dla katolików to ¶mieræ i mêka Jezusa, cztery dziedziny ducha, po³±czenie przeciwieñstw, ¿ycie i nie¶miertelno¶æ, wieczno¶æ, czy si³ê stwórcz±. Wed³ug innych interpretacji krzy¿ to ptak z rozpostartymi skrzyd³ami, cz³owiek z roz³o¿onymi ramionami, element bosko¶ci. Jest to amulet symbolizuj±cy ogieñ czy S³oñce. W banalnych przypadkach u¿ywany jako podpis czy symbol plus. Jest elementem ³±cz±cym bosko¶æ i ludzko¶æ, gdzie linia pionowa to bosko¶æ a pozioma ludzko¶æ."

  SYMBOL I HISTORIA KRZY¯OM

Krzy¿ chrze¶cijañski. Dla chrze¶cijan krzy¿ ma znaczenie wyj±tkowe i ¶wiête, który z jednej strony symbolizuje znak cierpienia, ¶mierci i tortury, a z drugiej strony ogromnej mi³o¶ci i po¶wiêcenia. Dziêki ¶mierci Jezusa Chrystusa krzy¿ sta³ siê dla chrze¶cijan znakiem zwyciêstwa ¿ycia nad ¶mierci±. Znak krzy¿a by³ obecny w chrze¶cijañstwie od ¶mierci Jezusa, jednak w trzech pierwszych wiekach chrze¶cijañstwa znakiem tym pos³ugiwano siê rzadko. Kiedy chrze¶cijañstwo rodzi³o siê w Judei, uchodz±cej za najgorsz± i najbardziej znienawidzon± prowincjê rzymsk±, krzy¿ Jezusa by³ dla wszystkich szokiem. Wspomina o tym ju¿ ¶w. Pawe³: "Gdy ¯ydzi ¿±daj± znaków, Grecy szukaj± m±dro¶ci, my g³osimy Chrystusa ukrzy¿owanego, który jest zgorszeniem dla ¯ydów i g³upstwem dla pogan" (Kor 1,22-23). Z powodu z³ej s³awy krzy¿a, który by³ znakiem hañby i poni¿enia, a tak¿e w obawie przed prze¶ladowaniami, chrze¶cijanie nie u¿ywali go wiele. Powodem dla u¿ywania innych symboli by³a tak¿e ostro¿no¶æ, aby ¶wiêtych tajemnic wiary nie naraziæ na profanacjê ze strony pogan. ¯yj±cy w II w. ¶w. Justyn podaje przyk³ady reakcji pogan na symbol krzy¿a, dla których totalnym g³upstwem by³o stawianie na jednym poziomie Ukrzy¿owanego i Stworzyciela ¶wiata, natomiast sto lat pó¼niej sytuacja zmieni³a siê diametralnie. W¶ród symboli funkcjonuj±cych niejako w zastêpstwie krzy¿a by³y m.in.: kotwica, trójz±b, ryba. Kotwica wyra¿a³a nadziejê na zbawienie, mocne trwanie pierwszych chrze¶cijan w wierze, zakotwiczenie ³odzi ¿ycia w porcie wieczno¶ci, ufno¶æ w¶ród burz prze¶ladowañ. Znak kotwicy wystêpuje tak¿e na grobowcach najstarszych katakumb. "Wiemy, ¿e Klemens Aleksandryjski (150-215) by³ inicjatorem wprowadzenia kotwicy jako oficjalnego emblematu chrze¶cijañstwa i propagowa³ szeroko noszenie tego znaku w pier¶cionku na ma³ym palcu lewej rêki. [...] gdyby za czasów Klemensa istnia³ ju¿ emblemat krzy¿a, czy¿ do pomy¶lenia by³aby jego propozycja wprowadzenia kotwicy?" A jednak w niektórych polskich encyklopediach napisano, ¿e "krzy¿ by³ przedmiotem ogólnej czci chrze¶cijan pierwszych wieków. [...] wyrabiali go oni na sprzêtach domowych, narzêdziach, ksiêgach, itp.". Czêstym znakiem by³ tak¿e trójz±b, u¿ywany w symbolice cmentarnej na znak zbawienia przyniesionego duszy przez Krzy¿ Chrystusa oraz wskazuj±cy na Trójcê ¦w. "Jednym z najstarszych symboli chrze¶cijañskich by³a ryba. [...] Symbol ryby [...] wyja¶ni odczytanie sposobem akrostychu greckiego zdania:

symnol ryby


symbol rybySymbol ten zna³ dobrze tak¿e Augustyn: "Je¶li siê z³o¿y pierwsze zg³oski tych piêciu s³ów: Jezus Chrystus Syn Boga Zbawiciel - wypadnie s³owo ichthys, czyli "ryba", co mistycznie nale¿y rozumieæ - Chrystus."  Mimo tego, i¿ sam krzy¿ nie by³ u¿ywany publicznie, to zajmowa³ wa¿ne miejsce w codziennej pobo¿no¶ci uczniów Chrystusa. Jako przedmiot kultu i znak to¿samo¶ci dla chrze¶cijan krzy¿ rozpowszechni³ siê i nabra³ znaczenia na pocz±tku IV w. Od czasów Konstantyna Wielkiego krzy¿ sta³ siê symbolem chwa³y, znakiem królewsko¶ci Chrystusa, który wszed³ na sta³e do symboliki w³adzy cesarskiej. Wed³ug przekazu, cesarz Konstantyn Wielki, przed bitw± z uzurpatorem Maksencjuszem, przeddzieñ bitwy na mo¶cie Mulwijskim (312 r.). pod Rzymem, zobaczy³ we ¶nie na tle s³oñca znak krzy¿a i napis: "w tym znaku zwyciê¿ysz". Cesarz ujrza³ symbol krzy¿a, a tajemniczy g³os objawi³ mu, ¿e pod tym znakiem zwyciê¿y (In hoc signe vinces). Konstantyn kaza³ wymalowaæ znak krzy¿a na tarczach swych oddzia³ów, i rzeczywi¶cie pokona³ rywala Maksencjusza. Drugim czynnikiem by³o odnalezienia drzewa Krzy¿a ¶w. w Jerozolimie. Pobo¿na legenda o ¶w. Helenie, matce Konstantyna, wi±¿ê jej imiê z odkryciem autentycznego krzy¿a Jezusa w Jerozolimie i budow± bazyliki na Górze Oliwnej. Edykt tolerancyjny z 313 r. by³ m.in. oznak± wdziêczno¶ci cesarza. Do VI w. nie umieszczano na krzy¿u postaci cia³a Chrystusa. W dziele "Cywilizacje staro¿ytne" w zwi±zku z tym czytamy: "Po kilku latach monogram Chrystusa zacz±³ siê pojawiaæ na monetach, czasem obok symboli pogañskich".

Oto dwie ilustracje przedstawiaj±ce cesarza Konstantyna na awersie dwóch medali, z³otego i srebrnego obu wybitych w r. 313:


http://www.iluminaci.pl/religie/chrzescijanstwo/symbol-krzyza
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 26, 2012, 23:57:53 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #26 : Wrzesieñ 09, 2011, 09:24:17 »

   Gwiazda Dawida - sk±d siê wziê³a?

W rzeczywisto¶ci nie jest znane ¿adne ¼ród³o, które okre¶li³oby miejsce i czas pojawienia siê heksagramu - jak mistycy nazywaj± gwiazdê o sze¶ciu k±tach. Wiadomo tylko, ¿e by³a ju¿ u¿ywana w Indiach oko³o roku 4000 przed narodzeniem Chrystusa. Chocia¿ sta³a siê znana jako symbol judaizmu, to jednak nigdy nie nale¿a³a wy³±cznie do tej religii. Mo¿na j± spotkaæ równie¿ w sztuce muzu³mañskiej i w dekoracjach wielu ¶redniowiecznych katedr.

 


Jak twierdzi brazylijski filozof Mário Sérgio Cortella, „heksagram zawsze by³ dla wielu ludów symbolem ochrony, przedstawiaj±c jedno¶æ Nieba z Ziemi±”.

Tymczasem nazwa „Gwiazda Dawida” pochodzi z hebrajskiego „Magen Davi”, co dos³ownie oznacza „Tarcza Dawida”. Wed³ug ¿ydowskiej tradycji, ¿o³nierze króla Dawida nosili na swoich tarczach heksagram, aby w ten sposób zapewniæ sobie Bo¿± ochronê.

Dopiero znacznie pó¼niej, ju¿ w XVII wieku, Gwiazda Dawida zosta³a oficjalnie uznana za w³asny symbol przez wspólnotê ¿ydowsk± z Pragi. Dwa wieki pó¼niej, w 1897 r. sta³a siê ona znakiem ¦wiatowej Organizacji Syjonistycznej. Od tej pory Gwiazda Dawida pe³ni w judaizmie tak± rolê, jak± krzy¿ w chrze¶cijañstwie. To dlatego Gwiazda Dawida znajduje siê  nie tylko w synagogach i na ¿ydowskich nagrobkach, ale równie¿ na pañstwowej fladze Izraela.

W XX wieku symbol ten nabra³ tragicznej wymowy, kiedy to nazi¶ci zmusili ¯ydów do noszenia na ramieniu ¿ó³tej „Gwiazdy Dawida” - znaku napiêtnowania i oddzielenia poromków Izraela od reszty ludzko¶ci. W ten sposób hitlerowcy uczynili z heksagramu narzêdzie zbrodniczej polityki.
 
13.07.2005 15:51   Miros³aw Kropid³owski   Varia


http://www.ekumenizm.pl/article.php?story=20050709001942302
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #27 : Wrzesieñ 09, 2011, 09:28:59 »

Symbolika
(6) Heksagram
symbol
Heksagram "Pieczêæ Salomona"



Heksagram wspó³cze¶nie kojarzy siê przede wszystkim z judaizmem. Widnieje na fladze Izraela. ¯ydzi znaj± ja jako tarczê Dawida, czêsto nazywana gwiazda Dawida. W magii heksagram jest znany pod tradycyjna nazwa pieczêci Salomona. W rzeczywisto¶ci wydaje siê , ¿e heksagram nie ma ¿adnego zwi±zku z Salomonem, czy Dawidem, a nawet i jego zwi±zki z judaizmem okazuj± siê stosunkowo niedawne; przed dwunastym wiekiem nie ma o nim ¿adnej wzmianki w literaturze ¿ydowskiej a z ca³a pewno¶ci± jako god³o zosta³ przyjêty dopiero w siedemnastym wieku.

Naprawdê symbol ten siêga korzeniami a¿ po Daleki Wschód, gdzie jest znany jako Wielka Yantra w tantryzmie hinduistycznym. Trójk±t skierowany wierzcho³kiem do do³u symbolizowa³ pradawna samicê istniej±ca przed pocz±tkiem ¶wiata. Wytworzy³a ona w sobie nasienie, które wyros³o w ujawniona mêsko¶æ, reprezentowana przez trójk±t z wierzcho³kiem skierowanym ku górze. Heksagram symbolizuje po³±czenie tych dwóch pierwiastków si³.

W oryginalnej postaci heksagram pokazywa³ z³±czenie mêskiego bóstwa z jego ¿eñska esencja. Na poziomie duchowym heksagram jest najwy¿szym symbolem zrównowa¿onej bosko¶ci. Heksagram - sze¶cioramienna gwiazda sk³adaj±ca siê z dwóch na³o¿onych na siebie równobocznych trójk±tów. Zawiera w sobie przedstawienie symboliczne czterech ¿ywio³ów : Trójk±t skierowany wierzcho³kiem w górê wyobra¿a ogieñ. Trójk±t z wierzcho³kiem skierowanym w dó³ wodê. Trójk±t ognia przeciêty przez podstawê trójk±ta wody oznacza powietrze. Trójk±t wody przeciêty przez podstawê trójk±ta ognia - ziemiê. Ca³o¶æ przedstawiona w ten sposób zawiera w sobie wszystkie ¿ywio³y wszech¶wiata. Na czterech bocznych wierzcho³kach umieszcza siê cztery podstawowe cechy materii : odpowiednio od góry ciep³o i zimno. W ten sposób otrzymuje siê zwi±zki miêdzy czterema ¿ywio³ami i ich cechy, przeciwstawiaj±ce siê sobie parami. Ogieñ jest ciep³y suchy, woda wilgotna, zimna, ziemia, zimna, sucha, powietrze, wilgotne, ciep³e. W tym wypadku pieczêæ Salomona wyra¿a syntezê przeciwstawnych zjawisk i jedno¶æ i z³o¿ono¶æ wszech¶wiata.

Pieczêæ Salomona zawiera równie¿ siedem podstawowych metali alchemicznych oraz siedem najwa¿niejszych planet. W centrum umieszcza siê z³oto i s³oñce, jako doskona³o¶æ do której ma zmierzaæ ka¿dy proces. Najwy¿szy wierzcho³ek to srebro i ksiê¿yc. Najni¿szy o³ów i Saturn. Wierzcho³ki po prawej stronie, od góry, to mied¼½ i Wenus, oraz rtêæ i Merkury. Po lewej, równie¿ od góry; ¿elazo i Mars, wreszcie i Jowisz. Pieczêæ Salomona wyra¿a w ten sposób sprowadzenie niedoskona³ego, wielorakiego do doskona³ego, jednorodnego. Niektórzy odczytuj± ten symbol na planie duchowym, jako rodzaj mistycznej drogi, której celem jest przemiana cz³owieka niedoskona³ego, podzielonego miêdzy ró¿ne sk³onno¶ci, tendencje, popêdy, w istotê doskona³±. Wed³ug innych interpretacji, sze¶cioramienna gwiazda przedstawia zjednoczenie pierwiastka mêskiego i ¿eñskiego.


http://www.satanorium.pl/symbolika/6
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #28 : Wrzesieñ 09, 2011, 09:54:23 »

   
   
JUDAIZM - Mistyka - Mistyka i Ezoteryka ¯ydowska cz.3
   
   
GWIAZDA DAWIDA

W rzeczywisto¶ci nie jest znane ¿adne ¼ród³o, które okre¶li³oby miejsce i czas pojawienia siê heksagramu - jak mistycy nazywaj± gwiazdê o sze¶ciu k±tach. Wiadomo tylko, ¿e by³a ju¿ u¿ywana w Indiach oko³o roku 4000 przed narodzeniem Chrystusa. Chocia¿ sta³a siê znana jako symbol judaizmu, to jednak nigdy nie nale¿a³a wy³±cznie do tej religii. Mo¿na j± spotkaæ równie¿ w sztuce muzu³mañskiej i w dekoracjach wielu ¶redniowiecznych katedr. Jak twierdzi brazylijski filozof Mário Sérgio Cortella, „heksagram zawsze by³ dla wielu ludów symbolem ochrony, przedstawiaj±c jedno¶æ Nieba z Ziemi±”. Tymczasem nazwa „Gwiazda Dawida” pochodzi z hebrajskiego „Maren David”, co dos³ownie oznacza „Tarcza Dawida”. Wed³ug ¿ydowskiej tradycji, ¿o³nierze króla Dawida nosili na swoich tarczach heksagram, aby w ten sposób zapewniæ sobie Bo¿± ochronê. Gwiazda Dawida pe³ni w judaizmie tak± rolê, jak± krzy¿ w chrze¶cijañstwie. To dlatego Gwiazda Dawida znajduje siê nie tylko w nawet najstarszych synagogach i na ¿ydowskich nagrobkach, ale równie¿ na pañstwowej fladze Izraela. Mistycy chrze¶cijañscy pierwszych wieków zajmowali siê objasnianiem i kontemplacj± tego symbolu!

Gwiazda Dawida (מָגֵן דָּוִד - Magen Dawid) zwana te¿ Tarcz± Dawida - sze¶cioramienna gwiazda (heksagram) z³o¿ona z dwóch zachodz±cych na siebie pionowo trójk±tów równobocznych odwróconych od siebie wierzcho³kami. Wierzcho³ki Gwiazdy Dawida le¿± na okrêgu na parzystych godzinach, tzn. s± postaci:

({R} sin { rac{ipi}{3}}; {R} cos{ rac{i pi}{3}}) gdzie i in <1;6>

a R to promieñ okrêgu na którym opisana jest gwiazda. Wierzcho³ek i-ty modulo 6 jest ³±czony z i + 2 modulo 6. Gwiazdê Dawida mo¿na skontruowaæ poprzez przed³u¿enie boków sze¶ciok±ta foremnego a¿ do przeciêcia siê boków. Symbolizuje jedno¶æ w dwoisto¶ci. Przez ¿ydów zwana tarcz± Dawida. Wystêpuje ju¿ w VII w. p.e.ch. w wykopaliskach w Sydonie - na pieczêci. W staro¿ytno¶ci s³u¿y³a prawdopodobnie jako talizman, w galucie sta³a siê symbolem judaizmu, jego herbem. Od 1897 god³o syjonizmu, a od 1948 na fladze pañstwa Izrael. W XX wieku symbol ten nabra³ tragicznej wymowy, kiedy to nazi¶ci zmusili ¯ydów do noszenia na ramieniu ¿ó³tej „Gwiazdy Dawida” - znaku napiêtnowania i oddzielenia poromków Izraela od reszty ludzko¶ci. W ten sposób hitlerowcy nazi uczynili z heksagramu narzêdzie zbrodniczej polityki popieranej otwarcie przez papie¿a Piusa.

Gwiazda Dawida jest heksagonem, na który sk³adaj± siê faktycznie dwa symbole, na³o¿one na siebie tak, ¿e stanowi±c jedn± ca³o¶æ zyskuj± znaczenie kabalistycznej Jedni zawieraj±cej w sobie nierozerwaln± Dwójniê. Górne i dolne trójk±ty tej Gwiazdy s± szczytami dwóch symbolicznych piramid na³o¿onych na siebie. Piramida skierowana wierzcho³kiem ku niebu stanowi staro¿ytny symbol boskiego pierwiastka w³adzy, jej podstawa wspiera siê na ziemi, a wierzcho³ek wskazuje na boskie pochodzenie w³adzy królewskiej. Druga piramida, skierowana wierzcho³kiem ku ziemi, symbolizuje sp³yw mocy niebiañskiej na ¶wiat podksiê¿ycowy i mo¿na w niej upatrywaæ ustalon± w niebie i siêgaj±c± ku ziemi moc kap³ana. W tej formie, z³o¿onej z zachodz±cych na siebie trójk±tów, Magen Dawid czyli Gwiazda Dawida jest monoteistycznym znakiem Imienia Boga JHVH, a znak utwierdza ¶wiête Imiê Jego na wieki. Na Ziemi symbol ten mo¿e w pe³ni wyraziæ siê w Mesjaszu Zbawicielu, który ³±czy w sobie Mesjasza kap³añskiego - cedeq, i Mesjasza królewskiego - miszpat.

Niektórzy przypuszczaj±, i¿ znak ten nie ma nic wspólnego z biblijnym królem Dawidem, chocia¿ jest znacznie starszy. Czê¶æ badaczy uwa¿a, i¿ chodzi tu o gwiazdê Kijuna (Amosa 5:26), zwan± tak¿e gwiazd± Remfana (Dzieje Apostolskie 7:43). Obie nazwy s± staro¿ytnymi okre¶leniami planety Saturn, której symbolem by³a prawdopodobnie sze¶cioramienna gwiazda. Werset z ksiêgi Amosa sugeruje, i¿ Izraelici przejêli jej kult od Kananejczyków wraz z kultem Molocha. Dzisiejsza nazwa gwiazdy mo¿e wynikaæ z faktu, i¿ syn i nastêpca króla Dawida, Salomon, pod koniec ¿ycia zwróci³ siê ku politeizmowi (1 Królewska 11:4-8) i byæ mo¿e wówczas kult gwiazdy Kijuna nabra³ szczególnego znaczenia w staro¿ytnym Izraelu.

W magii heksagram znany jest pod tradycyjn± nazw± pieczêci Salomona. Symbol ten siêga korzeniami a¿ po Daleki Wschód, gdzie znany by³ jako Wielka Yantra w tantryzmie hinduistycznym. Trójk±t skierowany wierzcho³kiem do do³u symbolizowa³ pradawn± samicê (Mena, Menaka), istniej±c± przed pocz±tkiem ¶wiata. Wytworzy³a ona w sobie nasienie, które wyros³o w ujawnion± mêsko¶æ, reprezentowan± przez trójk±t skierowany wierzcho³kiem ku górze. Heksagram symbolizuje po³±czenie tych dwóch pierwotnych si³. ¯ydowska kaba³a przejê³a ten symbol z pe³n± ¶wiadomo¶ci± jego charakteru p³ciowego, heksagram kabalistyczny pokazywa³ z³±czenie mêskiego bóstwa z jego ¿eñsk± esencj± Szekin±. Tym samym stosunek p³ciowy mê¿czyzny i kobiety sta³ siê sakramentem. Na poziomie duchowym heksagram jest najwy¿szym symbolem zrównowa¿onej bosko¶ci. Heksagram pojawia siê tak¿e w przedstawieniach hinduskiej mandali, jako wyobra¿enie do medytacji, szczególnie w symbolice lotosu serca i bóstwa powietrza Vayu oraz na kamiennych rze¼bach z Ameryki ¦rodkowej, nios±c za sob± tajemnicze przes³ania. W alchemii heksagram symbolizuje mêsk±/¿eñsk± dwoisto¶æ ognia i wody, a tak¿e cztery ¿ywio³y. W magii ³±czony by³ z egzorcyzmami.

Magen Dawid, popularnie zwana jest Gwiazd± Dawida, ale w jêzyku hebrajskim oznacza te¿ Tarczê Dawida, w swej istocie królewski herb rodowy. Wystêpuje na wzornictwie ¿ydowskim i na nagrobkach. ¯ydzi nosz± j± tak¿e w postaci wisiorków. Wprawdzie dzi¶ rozpoznawana jest powszechnie jako symbol ¿ydostwa, jednak w przesz³o¶ci nie odgrywa³a, jak siê wydaje, tak jednoznacznej roli. Pojawia siê na kabalistycznych amuletach i mo¿na j± spotkaæ obok innych wzorów na ¿ydowskich rysunkach magicznych z okresu ¶redniowiecza. Wierzono, ¿e posiada moc opiekuñcz±. Nazistom pos³u¿y³a do naznaczenia ¯ydów, którzy musieli j± nosiæ w postaci wyra¼nej oznaki przyszytej do ubrania. Figuruje na fladze pañstwa Izrael, a izraelskie stowarzyszenie pierwszej pomocy znane jest pod nazw± Magen Dawid Adom, czyli Czerwona Tarcza Dawida, analogicznie do Czerwonego Krzy¿a i Czerwonego Pó³ksiê¿yca w innych krajach. Gwiazda zwana Tarcz± Dawida jest znakiem symbolicznym jedno¶ci Wszech¶wiata i Cz³owieka, makro i mikrokosmosu. W³a¶nie kontemplacja owego znaku przynosi Faustowi ukojenie. Wzmianki o heksagonalnej formie dwóch trójk±tów znajdujemy w arabskich Ba¶niach z 1001 nocy. Sam symbol jest geometrycznym zapisem energo-magicznych w³a¶ciwo¶ci istnienia Cz³owieka w ¶wiecie Bo¿ym, pojmowalnym a niepojêtym.

Historyczn± nazw± symbolu jest Magen David (Tarcza Dawida) i Pieczêæ Salomona, gdy¿ prawdopodobnie wzór ten zdobi³ sygnet Salomona. David Chaimberlin sugeruje, ¿e zbudowana jest ona z pierwszej i ostatniej litery imienia Dawida, a jest hebrajska litera daleth, która w staro¿ytnym jêzyku hebrajskim mia³a kszta³t podobny do trójk±ta, które wzajemnie siê przeplataj±. Po ¶mierci swego poprzednika, Saula, pokolenia Judy i Beniamina by³y jedynymi, które uzna³y jego w³adzê. Pozosta³e pokolenia trwa³y wiernie przy domu Saula przez kolejne siedem lat. Pañstwo Izraela rozumiane jako dwana¶cie pokoleñ pozosta³o zjednoczone pod jedn± w³adz± tylko przez ostatnie 33 lata panowania Dawida i przez 40 lat panowania Salomona, aby nastêpnie rozpa¶æ siê na dwa odrêbne królestwa za czasów Jeroboama, wkrótce po wst±pieniu na tron syna Salomona, Rehoboama. Tak jak trójk±t jest architektonicznym symbolem si³y, tak Dawid wyobra¿a³ sobie siln± uniê pomiêdzy dwoma królestwami Izraela. Wzajemne przeplatanie siê trójk±tów mia³o sugerowaæ silne wiêzy miêdzy nimi. Powsta³a w ten sposób sze¶cioramienna gwiazda posiada dwana¶cie zewnêtrznych krawêdzi, po jednym dla ka¿dego z dwunastu plemion Izraelskich. Niektórzy mistycy, zwi±zani bardziej z sufizmem mówi± tak¿e o jedno¶ci dwóch potomków Abrahama, a mianowicie syna Izaaka z matki Sarah oraz syna Izmaela z matki Hagar. Mistycy chrzescijañscy judejskiej tradycji widzieli w symbolu jedno¶æ przes³ania Moj¿esza oraz Jezusa.

Naprawdê symbol ten siêga korzeniami a¿ po Daleki Wschód, gdzie jest znany jako Wielka Yantra w tantryzmie hinduistycznym i jodze. Trójk±t skierowany wierzcho³kiem do do³u symbolizowa³ pradawna samicê, Menê istniej±ca przed pocz±tkiem ¶wiata. Wytworzy³a ona w sobie nasienie, które wyros³o w ujawniona mêsko¶æ, reprezentowana przez trójk±t z wierzcho³kiem skierowanym ku górze. Heksagram symbolizuje po³±czenie tych dwóch pierwiastków si³. W oryginalnej postaci heksagram pokazywa³ z³±czenie mêskiego bóstwa z jego ¿eñsk± esencj±. Na poziomie duchowym heksagram jest najwy¿szym symbolem zrównowa¿onej bosko¶ci. Heksagram - sze¶cioramienna gwiazda sk³adaj±ca siê z dwóch na³o¿onych na siebie równobocznych trójk±tów. Zawiera w sobie przedstawienie symboliczne czterech ¿ywio³ów : Trójk±t skierowany wierzcho³kiem w górê wyobra¿a ogieñ. Trójk±t z wierzcho³kiem skierowanym w dó³ wodê. Trójk±t ognia przeciêty przez podstawê trójk±ta wody oznacza powietrze. Trójk±t wody przeciêty przez podstawê trójk±ta ognia - ziemiê. Ca³o¶æ przedstawiona w ten sposób zawiera w sobie wszystkie ¿ywio³y wszech¶wiata. Na czterech bocznych wierzcho³kach umieszcza siê cztery podstawowe cechy materii : odpowiednio od góry ciep³o i zimno. W ten sposób otrzymuje siê zwi±zki miêdzy czterema ¿ywio³ami i ich cechy, przeciwstawiaj±ce siê sobie parami. Ogieñ jest ciep³y suchy, woda wilgotna, zimna, ziemia, zimna, sucha, powietrze, wilgotne, ciep³e. W tym wypadku pieczêæ Salomona wyra¿a syntezê przeciwstawnych zjawisk i jedno¶æ i z³o¿ono¶æ wszech¶wiata.

Pieczêæ Salomona zawiera równie¿ siedem podstawowych metali alchemicznych oraz siedem najwa¿niejszych planet. W centrum umieszcza siê z³oto i s³oñce, jako doskona³o¶æ do której ma zmierzaæ ka¿dy proces. Najwy¿szy wierzcho³ek to srebro i ksiê¿yc. Najni¿szy o³ów i Saturn. Wierzcho³ki po prawej stronie, od góry, to mied¼½ i Wenus, oraz rtêæ i Merkury. Po lewej, równie¿ od góry; ¿elazo i Mars, wreszcie i Jowisz. Pieczêæ Salomona wyra¿a w ten sposób sprowadzenie niedoskona³ego, wielorakiego do doskona³ego, jednorodnego. Niektórzy odczytuj± ten symbol na planie duchowym, jako rodzaj mistycznej drogi, której celem jest przemiana cz³owieka niedoskona³ego, podzielonego miêdzy ró¿ne sk³onno¶ci, tendencje, popêdy, w istotê doskona³±. Wed³ug innych interpretacji, sze¶cioramienna gwiazda przedstawia zjednoczenie pierwiastka mêskiego i ¿eñskiego.

http://www.religie.424.pl/mistyka-i-ezoteryka-zydowska-cz-3,1071,article.html
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomo¶ci: 2458
  • Zobacz profil
Odp: SYMBOLIKA GRAFICZNA I SLOWNA.
« Odpowiedz #29 : Wrzesieñ 21, 2013, 14:02:46 »

Wracaj±c do symboliki, warto porównaæ znaczenia symboli ¯ydowskich z inna  symbolika.

Cytuj
Symbolika ¿ydowskich nagrobków w ¶wietle kultury chrze¶cijañskiej

Kategorie: Historia mentalno¶ci i wyobra¿eñ, Historia regionalna, Historia religii, ko¶cio³ów i zwi±zków wyznaniowych, Historia sztuki i kultury, Judaistyka, Polska, Powszechna

2010-11-15 14:00 Alicja M³yñska

Symbolika ¿ydowskich nagrobków jest w wielu aspektach podobna do chrze¶cijañskiej, st±d tez próba porównania, w jaki sposób dany symbol, znak czy alegoria s± rozumiane w sztuce ¿ydowskiej i chrze¶cijañskiej.

Jest to jedyna spo¶ród che³mskich macew, na której znajduj± siê promienie, najprawdopodobniej nawi±zuj±ce do symboliki ¶wiat³a Zabytkowe macewy stoj± na che³mskim cmentarzu zwrócone w kierunku wschodu, tak jak nakazuje tradycja. Jest ich tam oko³o 350, z czego wiêkszo¶æ znajduje siê na najwy¿ej po³o¿onej czê¶ci cmentarza. Usytuowanie p³yt nagrobków nie jest przypadkowe – s± skierowane w stronê Jerozolimy, a jednocze¶nie ¶wiat³a, do którego symboliki ¯ydzi przywi±zywali wielk± wagê1. Na wstêpie trzeba te¿ zaznaczyæ, ¿e ¯ydzi nie mogli ukazywaæ przedstawieñ ludzkich w jakiejkolwiek formie, czy to na obrazach, nagrobkach, czy w formie rze¼b.

Symbol jest bod¼cem dla ludzkiego umys³u, nieraz jest okre¶lany jako „obraz zmys³owy”, który pobudza my¶lenie, natomiast w aspekcie realizmu poznawczego [symbol] nie jest zewnêtrzn± prawd±, to jednak w znaczeniu psychologicznym symbol jest prawdziwy, poniewa¿ w³a¶nie symbol prowadzi do wszystkich wielkich osi±gniêæ ludzkich2. Symbol jest czym¶ innym ni¿ alegoria, poniewa¿ daje siê on wielorako interpretowaæ i nie jest mo¿liwe jednoznaczne okre¶lenie jego znaczenia3. W przypadku próby interpretowania symboliki ¿ydowskiej w powi±zaniu z chrze¶cijañsk± ³atwo jest b³êdnie odczytaæ pierwotne znaczenie danego przedstawienia. Jako przyk³ad pos³u¿yæ mo¿e jeden z nagrobków, na którym wy³aniaj±ca siê z nieba rêka przelewa wodê z dzbana do drugiego naczynia. Wyobra¿enie takie mo¿e oznaczaæ ¶mieræ, przelanie siê wody ¿ycia; sam dzban w symbolice chrze¶cijañskiej kojarzony jest g³ównie z przemian± wody w wino, natomiast w sztuce wczesnochrze¶cijañskiej dzbany przedstawiane s± czêsto wspólnie z latoro¶lami i pij±cymi ptakami – symbol studni z wod± ¿ycia4. Tymczasem w religii ¿ydowskiej wizerunek ten oznacza zupe³nie co innego, a mianowicie potomków rodu Lewiego (Lewitów), do których nale¿a³ obowi±zek obmywania r±k kap³anom5. Symbolika ¿ydowska nie jest w tym wypadku tak g³êboka jak chrze¶cijañska i nie doszukuje siê ukrytych znaczeñ, odnosi siê jedynie bezpo¶rednio do pochodzenia zmar³ego.

Macewa, na której widnieje wy³aniaj±ca siê z nieba rêka przelewaj±ca wodê z dzbana do drugiego naczynia



Mniejszych rozbie¿no¶ci dostarcza kolejne przedstawienie nagrobne, tym razem ukazuj±ce specyficznie u³o¿one d³onie. W symbolice chrze¶cijañskiej rêce wynurzaj±ce siê z nieba oznaczaj± obecno¶æ Boga i jego sprawstwo, b³ogos³awieñstwo boskie. D³onie ludzkie z³o¿one do modlitwy mog± oznaczaæ adoratora6. W kulturze ¿ydowskiej natomiast wizerunek ten symbolizowa³ potomków arcykap³ana Aarona, kap³anów, którzy pe³nili s³u¿bê w ¦wi±tyni Jerozolimskiej i udzielali w ten sposób b³ogos³awieñstwa. Wa¿ny jest tu uk³ad palców – ¶rodkowy mia³ siê stykaæ ze wskazuj±cym, natomiast ma³y z serdecznym7. Przedstawienie takie charakteryzuje zatem pochowan± osobê, informuj±c o jej profesji, ale poprzez odwo³anie do gestu b³ogos³awieñstwa zbli¿a siê do symboliki chrze¶cijañskiej.

Macewa przedstawiaj±ca d³onie u³o¿one w ge¶cie b³ogos³awieñstwa (palec ¶rodkowy po³±czony ze wskazuj±cych za¶ ma³y z serdecznym



Kolejnym, bardzo ciekawym, przedstawieniem jest z³amany kwiat lub inna ro¶lina (na przyk³ad drzewo lub ga³±¼) zgiêta w po³owie. Znak zrozumia³y i bardzo uniwersalny, gdy¿ odnosi siê do tragicznej ¶mierci osoby pochowanej. Podobnym symbolem s± tak¿e z³amane lub zdmuchniête ¶wiece, ale takie p³askorze¼by zdarzaj± siê na ¿ydowskich nagrobkach bardzo rzadko. Wa¿n± form± jest tak¿e topola (brak na che³mskim cmentarzu), której opadaj±ce ga³êzie symbolizuj± smutek i przygnêbienie po stracie kogo¶ najbli¿szego, ale mog± tak¿e symbolizowaæ sam± ¶mieræ, co ilustruje cytat: Topolê siedmioramienn± zdmuchn±³ wiatr. Gasn± str±cone iskry li¶ci8.



Wyobra¿enie znajduj±ce siê na jednej z macew, przedstawiaj±ce z³aman± ró¿ê Z³amana ró¿a

Podobnie wygl±da chrze¶cijañska interpretacja wyobra¿enia z³amanej ro¶liny, wyra¿aj±cego krucho¶æ ludzkiego ¿ycia. Kwiaty ze wzglêdu na swoj± nietrwa³o¶æ same w sobie s± symbolem przemijalno¶ci i ulotno¶ci czasu. Ciekawie jest natomiast interpretowany obraz topoli, która ju¿ od staro¿ytno¶ci kojarzona by³a ze ¶mierci± i ¿a³ob± – drzewa tego gatunku mia³y rosn±æ nad brzegami rzeki Acheron p³yn±cej w Hadesie. W kulturze chrze¶cijañskiej przypisywano topoli zdolno¶æ leczenia osób uk±szonych przez ¿mije, a ponadto by³a ona symbolem mêki Chrystusa i zbawienia. Prócz topoli i kwiatów na chrze¶cijañskich grobach pojawia³y siê te¿ palmy (znak raju) oraz drzewa oliwne i granatowce oznaczaj±ce odkupienie9.

Id±c dalej tropem motywów ro¶linnych i ich znaczeñ, nale¿y wspomnieæ o winoro¶li i li¶ciach dêbu. Pierwszy z nich, w kulturze sepulkralnej ¯ydów, symbolizuje lud Izraela, a tak¿e owocn± pracê za ¿ycia i duchowe bogactwo. W sztuce chrze¶cijañskiej jest to symbol przemiany duchowej, a wiêc znaczenie w obu religiach jest podobne10. Ciekawe znaczenie maj± li¶cie dêbu, które wraz z ¿o³êdziami uto¿samiaj± sprawiedliwo¶æ oraz wieczny odpoczynek zmar³ego; na gruncie kultury chrze¶cijañskiej trudno przypisaæ im konkretn± tre¶æ.





Macewa z bordiur± wype³nion± motywem winoro¶li Winoro¶l

Macewa z motywem li¶ci dêbu Li¶cie dêbu

Sporo k³opotów w interpretacji sprawiaj± tak¿e motywy zwierzêce przedstawiane na ¿ydowskich nagrobkach. Najczê¶ciej s± one zwi±zane z imionami zmar³ych, na przyk³ad wilk to Beniamin lub Zeew, nied¼wied¼ to Dow lub Ber, owce przy studni to Rebeka, lew to Arje lub Lejb, za¶ jeleñ to Cwi lub Hirsz11. Niestety, na che³mskim kirkucie nie zachowa³a siê ¿adna macewa z przedstawieniami tego rodzaju. Ogólnie rzecz ujmuj±c, symbolika zwierzêca jest do¶æ uniwersalna – wizerunkom wielu gatunków przypisywano w obu kulturach niemal identyczne znaczenie. Na przyk³ad go³±b: symbol duszy, Ducha ¦wiêtego i pokoju, w religii hebrajskiej oznacza zgodê i mi³o¶æ ma³¿eñsk±. Orze³ natomiast nieraz uto¿samiany jest z walk±, dlatego te¿ czêsto znajduje siê na grobach ¿o³nierzy obu kultur. Na gruncie tradycji judaistycznej ptak ten mo¿e byæ równie¿ symbolem matczynej mi³o¶ci12.

Du¿o bardziej skomplikowana jest symbolika jelenia – zwierzê to, dla Hebrajczyków symbol czu³ej mi³o¶ci oraz po¶wiêcenia, wed³ug wierzeñ ¿ydowskich potrafi³o wyd³u¿yæ swoje ¿ycie, zjadaj±c uwa¿ane za uosobienie wszelkiego z³a wê¿e. Jeleñ by³ te¿ znakiem d±¿enia ku Bogu, jego b³ogos³awieñstwa. Jak pisa³ Dariusz Rozmus: silne i potê¿ne zwierzêta, jak wspomniany powy¿ej jeleñ, a tak¿e byk, orze³, lew w wyobra¼ni staro¿ytnych symbolizowa³y potêgi, nad którymi Bóg skutecznie sprawowa³ swoj± niepodzieln± w³adzê13. Tymczasem w symbolice chrze¶cijañskiej, obecnie niezrozumia³ej, jeleñ by³ symbolem chrzczonej duszy14, kontemplacji, odrodzenia oraz zwyciêstwa Jezusa nad Szatanem15.

Jednym z ciekawszych symboli zwierzêcych, ³±cz±cym siê równie¿ z przedstawieniami o znaczeniu metafizycznym, jest w±¿ po³ykaj±cy swój ogon oznaczaj±cy wieczno¶æ ¿ycia. Takie samo znaczenie posiada hebrajski wieniec, który nawi±zuje do formu³y, stosowanej na prawie ka¿dym nagrobku, w tej lub podobnej formie: Niech dusza jego/jej bêdzie w³±czona w wieniec wiecznego ¿ycia16. W sztuce chrze¶cijañskiej wieniec by³ symbolem pór roku, cykliczno¶ci, a w konsekwencji tak¿e przemijalno¶ci. Nale¿y podkre¶liæ, ¿e Jezus by³ pojmowany jako w³adca czasu, który w dowolnej chwili móg³ ten wieniec przerwaæ.

 

   Wieniec laurowy na jednej z macew Wieniec laurowy    Ga³±zki laurowe na jednej z macew Ga³±zki laurowe    W±¿ zjadaj±cy w³asny ogon wyobra¿ony na jednej z macew W±¿ zjadaj±cy w³asny ogon, symbol wieczno¶ci, a zarazem przemijania

Jak pisa³a Jutta Seifert, w sztuce ¶redniowiecznej czêsto zamiast wieñców pojawia³y siê korony17. Odgrywa³y one du¿± rolê tak¿e w symbolice nagrobnej ¯ydów, w której oznacza³y osobê pobo¿n±, studiuj±c± i znaj±c± Torê i inne pisma oraz nauczaj±c±18. Identyczne znaczenie mia³y tak¿e wyrze¼bione na nagrobkach ksiêgi, tak jak ta zamieszczona poni¿ej, znajduj±ca siê na rozbitej macewie z che³mskiego kirkutu. D. Rozmus przywo³uje nawet przyk³ad po³±czenia motywu ksiêgi i korony na jednym nagrobku19. Symbol ten jest zrozumia³y w kulturze chrze¶cijañskiej.



Macewa z wyobra¿eniem otwartej ksiêgi Macewa nale¿±ca prawdopodobnie do wybitnego rabina Meira Posnera

Oprócz opisanych powy¿ej symboli, na macewach w innych czê¶ciach kraju mo¿na tak¿e odnale¼æ rze¼by przedstawiaj±ce puszki ofiarne, nawi±zuj±ce swoj± symbolik± do uroczysto¶ci pogrzebowych i towarzysz±cego im zwyczaju zbierania datków na ubogich. Takie wyobra¿enie oznacza³o osobê szczodr± i wspó³czuj±c± biedniejszym. Innym przedmiotem codziennego u¿ytku pojawiaj±cym siê na ¿ydowskich nagrobkach by³ ¶wiecznik – zarówno trójramienny, jak i tradycyjny, siedmioramienny. Oznaczano w ten sposób grób kobiety, co równie¿ mia³o swoje uzasadnienie w tradycjach ¿ydowskich, poniewa¿ to w³a¶nie kobiety dba³y o ognisko domowe oraz zapalanie ¶wiec przed uroczysto¶ciami. Istnia³y tak¿e przedstawienia ¶wieczników ze z³amanymi ¶wiecami, które wskazywa³y, ¿e w danym grobie pochowana zosta³a kobieta zmar³a ¶mierci± tragiczn±. Tak¿e i ten znak odnosi³ siê do wspomnianej szeroko pojêtej symboliki ¶wiat³a, która tak wiele znaczy³a w religii judaistycznej20.



Macewa z grobu s³ynnego gdañskiego rabina Elchanana Aschkenasiego (jego dzie³a s± do dzi¶ drukowane i studiowane w szko³ach rabinackich). Stan sprzed i po renowacji

W swojej pracy chcia³am pokazaæ, ¿e mimo du¿ej hermetyczno¶ci judaizmu, w ¿ydowskiej sztuce sepulkralnej pojawiaj± siê symbole, których znaczenie jest wspólne z chrze¶cijañskimi. Nie mo¿na przecie¿ zapominaæ, ¿e jeszcze stosunkowo niedawno obok Polaków i wyznawców Chrystusa ¿yli tak¿e ¯ydzi, którzy posiadali odrêbn± kulturê. Na jej niezrozumieniu wyrós³ antysemityzm, dlatego te¿ nale¿y staraæ siê poznaæ j± choæ czê¶ciowo i szukaæ nie ró¿nic, ale cech wspólnych.

Serce wyobra¿one na jednej z macew Serce jest uniwersalnym symbolem mi³o¶ci



Przypisy:

1 Bywa ona ró¿nie wyja¶niana, np. w powi±zaniu z przekonaniem, i¿ dusza jest ¶wiat³em Boga.

2 A. J. Nowak, Symbol, znak, sygna³, Lublin 2000, s. 23.

3 H. G. Gadamer, Symbol i alegoria, [w:] Symbole i symbolika, red. M. G³owiñski, Warszawa 1991, s. 100.

4 J. Seifert, Leksykon sztuki chrze¶cijañskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007, s. 86.

5 M. Krajewska, Czas kamieni, Warszawa 1982, s. 23; M. £agiewski, Macewy mówi±, Wroc³aw–Warszawa–Kraków 1991, s. 13.

6 J. Baldock, Symbolika chrze¶cijañska, Poznañ 1994, s. 131; J. Seifert, dz. cyt., s. 273–274.

7 D. Walerjañski, Zatarty ¶lad – historia cmentarzy ¿ydowskich w Gliwicach, [w:] ¯ydzi gliwiccy, materia³y z konferencji, Gliwice 2006, s. 147.

8 Cyt. za: M. Krajewska, dz. cyt., s. 97.

9 Natura i jej symbole. Ro¶liny i zwierzêta, Warszawa 2006, s. 59, 74; F. Hageneder, Magia drzew, Warszawa 2006, s. 156; M. £agiewski, dz. cyt., s. 19. Samo drzewo (o nieokre¶lonym gatunku) by³o m.in. wyobra¿eniem cz³owieka jako ¿yj±cej istoty, za¶ np. suche drzewo oznacza³o rych³± ¶mieræ, najczê¶ciej w³a¶ciciela ziemi, na której ros³o. Zob.: M. Marczewska, Drzewa w jêzyku i kulturze, Kielce 2002. Drzewo w chrze¶cijañstwie symbolizowa³o ¿ycie i przemiany w nim zachodz±ce oraz ¶mieræ i odrodzenie. Jest znakiem nadziei i w tym punkcie religia ¿ydowska i chrze¶cijañska interpretuj± drzewo tak samo. Zob.: J. Seifert, dz. cyt., s. 81.

10 D. Walerjañski, dz. cyt., s. 147; J. Baldock, dz. cyt., s. 143.

11 M. £agiewski, dz. cyt., s. 13; M. Krajewska, dz. cyt., s. 23, 25; D. Walerjañski, dz. cyt., s. 147.

12 M. £agiewski, dz. cyt., s. 19; D. Rozmus, Cmentarze ¿ydowskie ziemi olkuskiej, Kraków 1999, s. 180–181.

13 D. Rozmus, dz. cyt., s. 144.

14 W czasie chrztu wypowiadano s³owa: Jak ³ania pragnie wody ze strumieni, tak dusza moja pragnie ciebie, Bo¿e.

15 J. C. Cooper, Zwierzêta symboliczne i mityczne, Poznañ 1998, s. 94–95; J. Seifert, dz. cyt., s. 137–138.

16 D. Walerjañski, dz. cyt., s. 148.

17 J. Seifert, dz. cyt., s. 355.

18 M. £agiewski, dz. cyt., s. 13; M. Krajewska, dz. cyt., s. 21.

19 M. £agiewski, s. 13; D. Rozmus, dz. cyt., s. 152, 160.

20 D. Rozmus, dz. cyt., s. 141; M. £agiewski, dz. cyt., s. 13; M. Krajewska, dz. cyt., s. 21.
Bibliografia:

    Baldock J., Symbolika chrze¶cijañska, Poznañ 1994.
    Cooper J. C., Zwierzêta symboliczne i mityczne, Poznañ 1998.
    Gadamer H. G., Symbol i alegoria, [w:] Symbole i symbolika, red. M. G³owiñski, Warszawa 1991.
    Hageneder F., Magia drzew, Warszawa 2006.
    Krajewska M., Czas kamieni, Warszawa 1982.
    £agiewski M., Macewy mówi±, Wroc³aw–Warszawa–Kraków 1991.
    Marczewska M., Drzewa w jêzyku i kulturze, Kielce 2002.
    Natura i jej symbole. Ro¶liny i zwierzêta, Warszawa 2006.
    Nowak A. J., Symbol, znak, sygna³, Lublin 2000.
    Rozmus D., Cmentarze ¿ydowskie ziemi olkuskiej, Kraków 1999.
    Seifert J., Leksykon sztuki chrze¶cijañskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007.
    Walerjañski D., Zatarty ¶lad – historia cmentarzy ¿ydowskich w Gliwicach, [w:] ¯ydzi gliwiccy, materia³y z konferencji, Gliwice 2006.

Zobacz te¿:

    Wojskowy Cmentarz Francuski w Gdañsku
    Brama Straceñ – cmentarz-mauzoleum z epoki zaborów
    Cmentarz Obroñców Wybrze¿a w Gdyni
    Spacer po Cmentarzu £yczakowskim
    Exegi monumentum... Zgierska zbiórka publiczna na rzecz ratowania zabytkowych nagrobków
    Ogromny park pochowa³ umar³ych... Cmentarz Centralny w Szczecinie
    Cmentarz ¿ydowski na gdañskim Che³mie
    Cmentarz ¿o³nierzy radzieckich na poznañskiej cytadeli
    Znicze na Cmentarzu Mauzoleum ¯o³nierzy Radzieckich

Redakcja: Roman Sidorski
Korekta: Justyna Pi±tek



http://histmag.org/Symbolika-zydowskich-nagrobkow-w-swietle-kultury-chrzescijanskiej-4856
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 21, 2013, 14:20:00 wys³ane przez Kiara »
Zapisane
Strony: 1 [2] 3
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

wrzeciono homofriends darzlubie skyworldsv poradniki