Strony: [1]

Cmentarze ÂŻydowskie.

  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Cmentarze ÂŻydowskie.
« : Październik 31, 2015, 20:05:16 »


Wiedza

2015-10-30
Cmentarze Âżydowskie. Co warto o nich wiedzieĂŚ?

JAK NAZYWAMY ÂŻYDOWSKI CMENTARZ?

W przypadku cmentarzy Âżydowskich moÂżemy spotkaĂŚ siĂŞ z kilkoma okreÂśleniami. W jĂŞzyku hebrajskim bĂŞdÂą to: beit chaim (dom Âżycia), beit kwarot (dom grobĂłw) czy beit olam (dom Âżycia wiecznego); w jĂŞzyku jidysz – hajlike ort (ÂświĂŞte miejsce) oraz gute ort (dobre miejsce).

W Polsce powszechnie przyjĂŞte jest wywodzÂące siĂŞ prawdopodobnie z jĂŞzyka niemieckiego sÂłowo „kirkut”. Warto wiedzieĂŚ, Âże dla niektĂłrych osĂłb – zwÂłaszcza czĂŞÂści ÂŻydĂłw urodzonych przed wojnÂą – okreÂślenie „kirkut” ma zabarwienie pejoratywne.

TRAKTOWANIE GROBU I CMENTARZA

Istotna jest zasada nienaruszalnoÂści grobu. SzczÂątki ludzkie majÂą oczekiwaĂŚ na nadejÂście Mesjasza. Cmentarzy Âżydowskich nie wolno rozkopywaĂŚ, a ekshumacja dopuszczalna jest tylko w ÂściÂśle okreÂślonych przypadkach. NajwaÂżniejsze jest to, co kryje ziemia. ÂŻydowski grĂłb nie moÂże byĂŚ ponownie wykorzystany. Nie istnieje teÂż pojĂŞcie „likwidacji” cmentarza.

Ilustracja

Cmentarz Âżydowski w Krynkach (foto: Krzysztof Bielawski)   



Cmentarze sÂą miejscem ÂświĂŞtym, ale teÂż rytualnie nieczystym, dlatego przy wyjÂściu znajduje siĂŞ ujĂŞcie wody, przy ktĂłrym dokonuje siĂŞ ablucji.

Przez szacunek dla zmarÂłych na cmentarzu nie wolno spoÂżywaĂŚ jedzenia, piĂŚ, wnosiĂŚ Tory, a wiĂŞc wykonywaĂŚ czynnoÂści niedostĂŞpnych dla nieboszczyka. Nie wolno wypasaĂŚ zwierzÂąt czy zbieraĂŚ siana. Nie moÂżna teÂż traktowaĂŚ cmentarza jako skrĂłtu drogi.

FORMY ¯YDOWSKICH NAGROBKÓW

W Polsce groby oznacza siĂŞ z reguÂły pionowÂą pÂłytÂą, z jĂŞzyka hebrajskiego zwanÂą macewÂą (hebr., pomnik). Na cmentarzach spotyka siĂŞ teÂż niewielkie budynki, tak zwane ohele (hebr., namiot). KryjÂą one groby powszechnie szanowanych rabinĂłw i cadykĂłw.

Ilustracja

Chasydzi w drodze do ohelu w Nowym SÂączu (foto: Krzysztof Bielawski)   

 


Przenikanie kultur sprawiÂło, Âże – zwÂłaszcza na wielkomiejskich nekropoliach – nierzadko dostrzeÂżemy teÂż pomniki o bardzo zró¿nicowanej formie, przypominajÂące nagrobki innych wyznaĂą.

Na Âżydowskich grobach czĂŞsto widuje siĂŞ uÂłoÂżone kamyki. Prawdopodobnie obyczaj pochodzi z dawnych czasĂłw, gdy zwÂłoki grzebano na pustyni. Zabezpieczenie przed zwierzĂŞtami miejsca pochĂłwku poprzez uÂłoÂżenie na nim kamieni byÂło wyrazem szacunku dla zmarÂłego.

EPITAFIA NAGROBNE

Przez setki lat napisy na macewach byÂły wykonywane wy³¹cznie w jĂŞzyku hebrajskim. Od XIX w. zaczĂŞÂły pojawiaĂŚ siĂŞ epitafia w jĂŞzykach uÂżywanych w danym kraju. Nierzadko napisy sporzÂądzano w dwĂłch jĂŞzykach, po hebrajsku z jednej strony macewy; po polsku, rosyjsku czy niemiecku – z drugiej.

SYMBOLIKA NAGROBNA

Na tradycyjnych macewach nie ma zdjĂŞĂŚ czy podobizn zmarÂłych. MoÂżemy natomiast spotkaĂŚ siĂŞ z bogatÂą symbolicznÂą ornamentykÂą. PoniÂżej podajemy powszechnie przyjĂŞte znaczenie niektĂłrych symboli:

    RĂŞce z³¹czone w geÂście bÂłogosÂławieĂąstwa – symbol umieszczany na grobach zmarÂłych z rodu KohenĂłw.
    Przechylony dzban lub misa – symbol zdobiÂący groby zmarÂłych pochodzÂących z rodu Lewiego (ha–Lewi).
    PodwĂłjne krzesÂło lub rĂŞka trzymajÂąca lancet – oznaczenie grobu mohela, czyli osoby zajmujÂącej siĂŞ obrzezaniem.
    Skarbonka lub rĂŞka wrzucajÂąca monetĂŞ do skarbonki – relief umieszczany na macewach osĂłb znanych ze swej dobroczynnoÂści.

Ilustracja

Macewy na cmentarzu w Satanowie (foto: Krzysztof Bielawski)   

 

    ÂŚwiece lub Âświeczniki – pÂłaskorzeÂźby na macewach kobiet. To wÂłaÂśnie kobieta zapala szabatowe Âświece. ZÂłamana Âświeca stanowi teÂż odniesienie do przerwanego Âżycia.
    Korona – tÂą pÂłaskorzeÂźbĂŞ umieszcza siĂŞ na grobach osĂłb darzonych duÂżym szacunkiem.
    Lew – znak plemienia Judy, ludu Izraela; symbol potĂŞgi, siÂły, wyzwolenia i odkupienia.
    KsiĂŞgi lub szafy z ksiĂŞgami – oznaczenie grobu osoby uczonej w Torze i Talmudzie lub sofera, czyli osoby przepisujÂącej ÂświĂŞte ksiĂŞgi.
    Tablice przykazaĂą i Zwoje Tory – symbole odwoÂłujÂące siĂŞ do religijnoÂści zmarÂłego.

PAMIÊTAJ!

MĂŞÂżczyÂźni na cmentarzu Âżydowskim powinni nosiĂŚ nakrycie gÂłowy. PamiĂŞtaj o tym – okaÂżesz w ten sposĂłb szacunek zmarÂłym i nie urazisz innych osĂłb odwiedzajÂących to miejsce.

http://www.sztetl.org.pl/pl/cms/wiedza/4912,cmentarze-zydowskie-co-warto-o-nich-wiedziec-/

Autor: Krzysztof Bielawski
Zapisane
  • Kiara
  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2458
  • Zobacz profil
Odp: Cmentarze ÂŻydowskie.
« Odpowiedz #1 : Październik 04, 2019, 15:25:42 »

SYMBOLIKA POCHÓWKOWA NA CMENTARZACH ¯YDOWSKICH.


II.  44.  OrzeÂł jednogÂłowy  na  nagrobku  kobiety. TarnĂłw Monika   Krajewska   SYMBOLIKA  PÂŁASKORZEÂŹB  NA  CMENTARZACH ÂŻYDOWSKICH  W POLSCE1  „Na  ziemiach  naszych  widzi siĂŞ nieraz  po  cmentarzach  Âżydowskich   przedziwne  ka­mienie grobowe,  pomniki swoiÂście rzeÂźbio­ne  i  karbowane  dÂługimi  napisami, jakby jakiÂś   stronice   ksiĂŞgi   skalnej  —  a   takÂże   ozdobione  rzeÂźbami   symboli  i  obrazĂłw. 

OprĂłcz powikÂłanych  linii  i ornamentĂłw, co zda  siĂŞ rysujÂą  odbicie  zawiÂłych  drĂłg  myÂśli  i tĂŞsknot,  spotyka siĂŞ takÂże  rzeÂźby  symboli  tradycyjnych. Czasem jakieÂś potĂŞÂżne  kiÂście  winogron, czasem wieloramienne Âświeczni­ki, to znĂłw postacie jeleni i lwĂłw. Ale takÂże gryfy  i jednorogi  — a  niekiedy  zrywajÂący  siĂŞ  do  lotu   orzeÂł  —  zdobiÂą   te  zapisane  stronice  pomnikĂłw. 

Jednak g³ównie  same  napisy,  poza  treÂściÂą,  juÂż  swÂą  zewnĂŞtrznÂą  formÂą  dajÂą  wyraz tym  kamieniom.  StÂąd  taki  kamieĂą  cmentarny  wita cza­sem przechodnia  bardziej wymownym  ob­liczem niÂż niejedna twarz ÂżyjÂącego  czÂłowie­ka." StanisÂław  Vincenz, OpowieœÌ  o  Âżydows­kim kamieniu Sztuka  nagrobkĂłw  Âżydowskich,  ktĂłra  rozwijaÂła  siĂŞ przez wiele wiekĂłw   wszĂŞdzie   tam,  gdzie  rozproszony   byÂł  narĂłd   Âżydowski,   dostarcza  nam  niemaÂło  przykÂładĂłw  zapoÂżyczeĂą  ze  sztuki lokalnej otaczajÂących  narodĂłw  oraz  wpÂływu  stylĂłw  obowiÂązujÂących  w sztu­ce  danej   epoki. 

ByÂło  jednak   coÂś,  co   zawaÂżyÂło   na   niej  trwale  i   zdecydowaÂło   o  jej  odrĂŞbnoÂści:   to  zasady   religii    mojÂżeszowej    i  wywodzÂąca  siĂŞ z nich  tradycja, strzeÂżona  przez  kolejne pokolenia. Jednym  z  najwaÂżniejszych  czynnikĂłw  byÂł biblijny  zakaz  przedsta­wiania postaci, ujĂŞty  w sÂłowa: „Nie czyĂą sobie podobizny  rzeÂźbionej  czegokolwiek,  co jest  na  niebie  w  gĂłrze  i  co jest  na  ziemi  w dole, i  tego, co jest w wodzie pod ziemiÂą" (Pwt 5:8; por. teÂż Wj 20:4 i Pwt 4: 16—18)2.

Uproszczeniem  czy zgoÂła  faÂłszem  byÂłoby  twierdzenie, Âże zakaz  ten  byÂł  traktowany  dosÂłownie.   PrzeczÂą   temu  niezliczone  przejawy  sztuki Âżydowskiej, od mozaik i malowideÂł  w  staroÂżytnych  synagogach  Azji  Mniejszej, przez  zdobione  groteskami  Âśredniowie­czne  rĂŞkopisy,  tarcze  na  TorĂŞ  z  postaciami  MojÂżesza   i  Aarona,  srebra  szabasowe  i  paschalne  z  przedstawieniami  scen  biblijnych  i   obyczajowych,  po  zachowanÂą  jeszcze  tu  i  Ăłwdzie   polichromiĂŞ   polskich  bó¿nic,  peÂłnÂą  realistycznych  i  fantastycznych   zwierzÂąt.   

Zawsze  jednak  towarzyszyÂła  temu  ÂświadomoœÌ  zakazu;  czĂŞsto  teÂż  d¹¿noœÌ  do  jego  —  choĂŚby  czĂŞÂściowego  —  poszanowania.   Tak   powstaÂły  ró¿ne  iluminowane rĂŞkopisy,  miĂŞdzy  innymi  tzw.  „ptasia  Hagada"  z XIII/XIV  w., w ktĂłrej  gÂłowy ludzkie zastÂąpiono ptasimi. W  polichromii  bó¿nicy  w ÂŁaĂącucie  ga³êzie  drzew zasÂłaniajÂą  twarze  w  scenie  ofiarowania  Izaaka. 

Takich przykÂładĂłw  jest  wiele.   ByÂło   i   tak,  Âże  twarze  postaci   biblijnych   i  alegorycznych  na   sprzĂŞcie   bó¿niczym   wgniatano,   co   BaÂłaban   nazywaÂł    „obskurantyzmem    religijnym".3  Spory o to, co jest dozwolone, trwajÂą  od  staroÂżytnoÂści  po  dziÂś  dzieĂą.  CzerpiÂą  one  argumenty  z  ró¿nych  interpretacji: dla jednych  zakaz  skierowany  byÂł  tylko  przeciwko  przedstawieniom  plastycznym, mogÂącym  sÂłuÂżyĂŚ baÂłwochwalstwu,  inni zaÂś rozszerzali go   na   kaÂżdÂą   rzeÂźbĂŞ,   a   nawet   wszelkÂą   sztukĂŞ    figuratywnÂą,    ze    szczegĂłlnÂą  podejrzliwoÂściÂą  traktujÂąc  podobiznĂŞ  twarzy  ludzkiej.  Sztuka  cmentarnych  kamieni  odzwierciedla  te  kontrowersje. 

Diamant  wspomina przypadek  obrazoburstwa,  ktĂłry  spowodowaÂł  „niewinny"   nagrobek   na   cmentarzu   w  BiaÂłymstoku.4   
Problem   dobrze  obrazuje  walka o rzeÂźby  nagrobne  na  cmentarzu  przy  ulicy  GĂŞsiej   w  Warszawie   opisana   przez  I.  Schipera5:   „ZwyciĂŞstwo   odniesione  przez  asymilatorĂłw  w sprawie  napisĂłw  nagrobkowych,  zachĂŞciÂło  niektĂłrych  z nich  do  uczynienia wyÂłomu  rĂłwnieÂż  w  spra­wie  rzeÂźbionych  dekoracji  na  pomnikach.

Wedle przepisĂłw  religij­nych i ÂściÂśle obserwowanych przez ortodoksjĂŞ  zwyczajĂłw  mogÂły byĂŚ na  nagrobkach  umieszczane  uÂświĂŞcone  tradycjÂą  dekoracje  o moty­wach  zaczerpniĂŞtych  ze  Âświata  zwierzĂŞcego  (lwy, jelenie,  niedÂźwie­dzie,  owce,  ptactwo  itp.)  i  roÂślinnego  (kosze  z  owocami,  winne  grona,  listowie  etc.) oraz powtarzajÂące  siĂŞ od wiekĂłw  w  Âżydowskiej  sztuce  cmentarnej  symbole, jak  rĂŞce  bÂłogosÂławiÂące,  dzbanek   lewitĂłw  , tarcza Dawida, Âświecznik siedmioramienny, gasnÂące Âświeca itp.

II.  45. OrzeÂł dwugÂłowy,  w „sercu", poÂśrodku,  litery  rozpoczynajÂące  epitafium, nad nim korona; w roÂślinny ornament okalajÂący  inskryp­cjĂŞ  wplecione sylwetki  jeleni.  PiotrkĂłw,  pocz. XIX w.

Nie  byÂły natomiast  dopuszczalne  dekoracje  figuralne, przedstawia­jÂące   postaĂŚ   ludzkÂą   lub  anio³ów   na   podobieĂąstwo   czÂłowiecze".   Walka   ta,   przynajmniej  formalnie,  skoĂączyÂła   siĂŞ  tym,  Âże  „na  nagrobkach  —  chociaÂżby  staÂły  na  ,grobach  postĂŞpowych'  —  nie  wolno byÂło w myÂśl regulaminu cmentarnego  z 1913 r. ustawiaĂŚ  figur.  Zabronionym  teÂż  byÂło  przyozdabianie  nagrobkĂłw    fotografiami    zmarÂłych   lub  symbolami  sprzecznymi  z  Âżydowskimi   pojĂŞciami   religijnymi." 

BodÂźcem  do wydania tego zakazu  byÂły  — jak przypu­szcza  Schiper  —  „przemycone  odchylenia  od  tradycji".   Jednym   z  tych  wyjÂątkĂłw,  do  dziÂś  zachowanym  na  cmentarzu, jest  zdobny  w rzeÂźby amorkĂłw  nagrobek  BergsonĂłw. Nie dopi¹³ jednak celu M. Fajans,  ktĂłry juÂż w 1987 r. prĂłbowaÂł postawiĂŚ na grobie swojej Âżony Pauliny  okazaÂły  nagrobek  z dekoracjÂą   figuralnÂą.   
Projekt pomnika przedstawiajÂący   m.in.  anioÂła   zostaÂł   poczÂątkowo   przyjĂŞty   przez   DozĂłr  cmentarza, jednak  gdy sprawa  oparÂła  siĂŞ o rabinat6 zezwole­nie   cofniĂŞto   i  na   gotowym  juÂż  pomniku   anioÂłka   przekuto   na   klepsydrĂŞ,  zostawiajÂąc  zresztÂą  skrzydÂła. 

NajwiĂŞkszy  sprzeciw, posuniĂŞty  nawet do niszczenia i usuwania, wywoÂłaÂły w latach dwudziestych peÂłnoplastyczne  rzeÂźby Abrahama OstrzegÂł, ktĂłry  „oÂśmieliÂł  siĂŞ zaludniĂŚ cmentarz Âżydowski  anioÂłami"  —jakkolwiek  twarze ich byÂły ukryte w dÂłoniach,  w zgiĂŞciu  rĂŞki lub osÂłoniĂŞte skrzydÂłami7 (ii  4).

W koĂącu jednak przyzwyczajono siĂŞ do rzeÂźb OstrzegÂł. Te przejawy d¹¿enia  do nieskrĂŞpowanej  wypowiedzi  artystycznej nie nale¿¹ jednak do tradycji  Âżydowskiej  sztuki nagrob­nej.  Na  tradycyjnych nagrobkach  ÂŻydĂłw  aszkenazyjskich,  a  wiĂŞc  takÂże  i  polskich,  nie  spotykamy  prawie  nigdy  postaci   ludzkiej.   

WÂśrĂłd  tysiĂŞcy  tradycyjnych macew  o  przebogatych  motywach na cmentarzu  warszawskim  autorka  znalazÂła  dotÂąd  zaledwie  cztery  pÂłaskorzeÂźby  przedstawiajÂące  postaĂŚ  ludzkÂą,  i to  za kaÂżdym  razem  odwrĂłconÂą  tyÂłem.  W dwu przypadkach postaĂŚ jak gdyby unosi siĂŞ ku  niebu  i  jest  uzupeÂłnieniem  popularnej  sceny  z  trzodÂą  owiec  u  studni (il.  25). Kiedy  indziej jest  to rybak nad  rzekÂą  wyposaÂżony  w sieĂŚ i koszyk8, raz zaÂś postaĂŚ na mostku — moÂże teÂż rybak a moÂże pasterz.  SÂą to  nagrobki z I  poÂłowy XIX w.


http://cyfrowaetnografia.pl/Content/3326/Strony%20od%20PSL_XLIII_nr1-2-8_Krajewska.pdf
« Ostatnia zmiana: Październik 04, 2019, 15:33:11 wysłane przez Kiara »
Zapisane
Strony: [1]
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

darzlubie skyworldsv rozmowcy voters homofriends