1.2.1 Absolutyzm oÂświecony – reformy w duchu oÂświeceniowym i jego paradoksalne konsekwencje
Zanim powsta³y pierwsze paùstwa narodowe w XIX w, stulecie wczeœniej mia³y miejsce wydarzenia które przygotowa³y powstanie nowych form politycznych i ekonomicznych , filozofia oœwiecenia w znacz¹cy sposób przyczyni³a siê do ukszta³towania siê nowej wizji paùstwa , cz³owieka i roli w³adzy w spo³eczeùstwie. Dla koronowanych g³ów szczególnie interesuj¹ca by³a forma w³adzy opieraj¹ca siê na oœwieceniowych idea³ach , jednoczeœnie jednak gwarantuj¹c¹ a nawet rozszerzaj¹c¹ dotychczasowe proregatywy w³adcy. Takim modelem idealnym w tamtym czasie by³ absolutyzm oœwiecony, najczêœciej wi¹¿e siê tê formê rz¹dów z paùstwem Fryderyka II lub Rosj¹ Katarzyny Wielkiej. Jednak to Fryderyk II by³ pierwszym i najwybitniejszym przedstawicielem oœwieconego w³adcy na tronie. G³ównymi elementami oœwieconego absolutyzmu by³y:
- racjonalizacja i laicyzacja teorii paùstwa, odrzucone zosta³y uzasadnienia transcendentne i teokratyczne; paùstwo od tego czasu jest tworem œwieckim o wy³¹cznie lub g³ównie doczesnych cechach, celach racjonalnych i utylitarnych.
- wÂładca nie jest juÂż przedstawicielem Boga na ziemi , lecz moc swej wÂładzy czerpie z konstrukcji umowy spoÂłecznej
- W³adca wed³ug Fryderyka II przejmowa³ pe³niê w³adzy nad spo³eczeùstwem za jego rzekom¹ zgod¹, jednak¿e w³adza raz ju¿ przejêta , nie podlega³a ju¿ zwrotowi ani ¿adnej kontroli, ¿adnym formalnym ograniczeniom; podanym nie przys³ugiwa³y ¿adne prawa ¿¹dania od w³adcy wyliczenia siê ze swego rz¹dzenia. W ten sposób w³adca by³ co prawda pierwszym s³ug¹ paùstwa(Staatsdiener) , nie podlegaj¹c jednak ¿adnym ograniczeniom.[11] ród³em teoretycznym tej ideologii by³a XVII wieczna teoria prawa natury.
Wzorem byÂła tu teoria Hobbesa ktĂłry opowiadaÂł siĂŞ za silnÂą wÂładzÂą paĂąstwowÂą, wpÂływ na ksztaÂłtowanie siĂŞ tej doktryny miaÂły rĂłwnieÂż pewne elementy spinozizmu , a takÂże pewne elementy tradycji protestanckiej. Christian Wolff po³¹czyÂł wszystkie te elementy w spĂłjnÂą caÂłoœÌ tworzÂąc tzw. pruskÂą szko³ê polityki i prawa w XVIII w i z ktĂłrÂą naleÂży wiÂązaĂŚ Fryderyka II.[12] SzkoÂła Wolffa bardzo mocno podkreÂślaÂła ÂścisÂły zwiÂązek nauki o prawach z obowiÂązkami wÂładcy, co prowadziÂło do formuÂły umowy spoÂłecznej jako podstawy wÂładzy monarchy, jednakÂże wÂładca tak czy owak, miaÂł pozostaĂŚ nad ludem, monarcha mĂłgÂł byĂŚ oÂświeconym i mÂądrym despotÂą , ale nie moÂżna byÂło go obaliĂŚ. Dla Fryderyka II osobiste rzÂądy wÂładcy byÂły jego moralnym obowiÂązkiem , krĂłl nie bĂŞdÂąc praktycznie kontrolowanym przez Âżadne siÂły zewnĂŞtrzne , wedÂług Fryderyka Wielkiego jak i filozofĂłw byÂł jednak ograniczony samym faktem natury swej wÂładzy , poniewaÂż jego powinnoÂściÂą byÂło realizowanie interesĂłw paĂąstwa, to zaÂś stanowiÂło racjĂŞ bytu i przyczynĂŞ zawarcia kontraktu spoÂłecznego, w ktĂłrym ogó³ zrzekÂł siĂŞ swych praw na rzecz jednostki – wÂładcy. WÂładca winien d¹¿yĂŚ do uszczĂŞÂśliwienia swych poddanych poprzez mÂądre rzÂądy i staÂłe reparowanie (reformowanie) instytucji paĂąstwowych. KonsekwencjÂą przyjĂŞcia tych zaÂłoÂżeĂą byÂło uÂżywanie przez Fryderyka II obok tytuÂłu wÂładcy Prus takÂże formuÂły Rex Borussorum – krĂłl PrusakĂłw.[13]
Nowa ideologia polityczna przyczyni³a siê do zwiêkszenia tempa reform w wielu ga³êziach gospodarki i polityki. Na pocz¹tku swych rz¹dów Fryderyk Wielki postanowi³ zreformowaÌ funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwoœci , król pruski uwa¿a³ zgodnie z idea³ami oœwiecenia nale¿y d¹¿yÌ do humanitaryzacji prawa karnego. 3 czerwca 1740r Fryderyk podj¹³ decyzjê o zniesieniu tortur jako œrodka dowodowego w procesie. Utylitaryzm i racjonalnoœÌ okreœla³y politykê kryminaln¹ prowadzon¹ przez króla pruskiego, ³agodzenie wyroków za przestêpstwa kryminalne i u³askawienia znacznie zmieni³y oblicze pruskiej procedury karnej. Likwidacja w praktyce s¹dowej szczególnie rzucaj¹cych siê w oczy okrutnych b¹dŸ absurdalnych urz¹dzeù feudalnego prawa karnego by³a ogromnym krokiem na przód , podobnie jak fakt , ¿e nowe przepisy uwzglêdnia³y proporcjonalnoœÌ czynu w stosunku do kary , oraz k³adziono nacisk na element odstraszania , ale równie¿ kara mia³a byÌ œrodkiem prewencji maj¹c¹ na celu resocjalizacjê osoby skazanej.
Jednolity system prawa stanowionego by³ jednym z charakterystycznych elementów wdro¿onych przez Fryderyka II, skodyfikowano wtedy czêœciowo prawo osobowe i rzeczowe ( Corpus iuris Fridericiani) po œmierci Fryderyka Wielkiego wszed³ w ¿ycie Allgemeines Landrecht fßr die preussischen Staaten , kodeks ten zawiera³ wiêkszoœÌ postulatów w³adcy w zakresie reformy prawa cywilnego. Du¿e znaczenie dla dzia³alnoœci ustawodawczej monarchy mia³o powo³anie w 1781r. komisji legislacyjnej( Gesetzkommision), która mia³a opracowaÌ projekty aktów prawnych , celem tej komisji by³o stworzenie mo¿liwie niezale¿nego od w³adzy administracyjnej korpusu s¹dów publicznych. W swych konsekwencjach prowadziÌ to mia³o do znanej w XIX wieku konstrukcji paùstwa prawa( Rechtsstaat). Reformy administracyjne i s¹downicze znacznie przybli¿y³y paùstwo Fryderyka Wielkiego do tego idea³u , spowodowa³o to te¿ , ¿e œwiadomoœÌ podanych zaczê³a siê podnosiÌ mo¿liwoœÌ dochodzenia swoich praw równie¿ narodowych przed s¹dami powszechnymi równie¿ mia³o niebagatelne znaczenie. W³adca z pomazaùca bo¿ego sta³ siê pierwszym s³ug¹ paùstwa, odrzucenie blichtru , zbêdnych formu³ pozbawionych treœci , racjonalizm , rzeczowoœÌ to zasadnicze elementy absolutyzmu oœwieconego. Fryderyk Wielki od wszystkich swych podanych wymaga³ takiego samego zaanga¿owania od urzêdnika, pastora czy ch³opa w pracy dla paùstwa. Upadek starej teokratycznej ideologii na której dot¹d opierano funkcjonowanie paùstwa, sprawi³o , ¿e w t¹ polityczn¹ pró¿niê wesz³a nowa narodowa idea. Oœwiecenie w istocie by³o fundamentem na którym zaczê³y siê formowaÌ nowe struktury spo³eczne i polityczne zwane narodami. Absolutyzm oœwiecony ze swoim humanitaryzmem i humanizmem znacznie przyczyni³ siê do przyœpieszenia tego procesu. Fryderyk II jako pierwszy w³adca wprowadzi³ przymus szkolny , powszechna edukacja na podstawowym poziomie równie¿ odegra³a udzia³ w narodzinach nacjonalizmu.[14] Narodziny nacjonalizmu i nowoczesnych narodów wi¹¿e siê jednak z rewolucj¹ francusk¹ , przewrót polityczny zapocz¹tkowa³ równie¿ przemiany w œwiadomoœciowe wœród zwyk³ych ludzi , poczucie odrêbnoœci od innych ludów jest w³aœnie dziedzictwem rewolucji francuskiej.
1.2.2 Dorobek Rewolucji Francuskiej
Rewolucyjna Francja otworzy³a nowy rozdzia³a w dziejach ludzkoœci, obalono nie tylko struktury starej monarchii, ale tak¿e rozpoczêto budowê zupe³nie nowego spo³eczeùstwa opartego nie na lojalnoœci wobec korony lecz na jednoœci wszystkich obywateli Republiki. W czasach monarchii partykularyzmy lokalne by³y bardzo silne przejawia³o siê to w doœÌ pokaŸniej liczbie dialektów , wielu francuzów czu³o siê wtedy raczej Gaskoùczykami, Burgundami, Pikardami , ale nie by³o poczucia narodowej jednoœci takiej jak¹ stworzy³a rewolucja. Dla króla podzia³y te by³y jednak w pewnym sensie wygodne , czyni³y bowiem z g³owy paùstwa arbitra miêdzy interesami i aspiracjami przedstawicieli poszczególnych prowincji. Konserwatyœci , przedstawiciele stanów uprzywilejowanych równie¿ korzystali na rozbiciu jêzykowym i kulturowym paùstwa. Stan ten trwa³ do 4 sierpnia 1789r na tym historycznym posiedzeniu oprócz wielu ofiar na o³tarzu równoœci i jednoœci narodowej z³o¿ono przywileje miast i prowincji , zasypuj¹c w ten sposób lokalne partykularyzmy. Przyjêto wtedy zasadê , ¿e historia i geografia nie mog¹ dyktowaÌ warunków polityce. Tworz¹c departamenty niezbyt wielkie i mniej wiêcej równe jednostki administracyjne zapewniono triumf w³adzy zbli¿onej do obywatela i sukces egalitaryzmu.[15] Powszechne i równe dla wszystkich mia³o byÌ równie¿ szkolnictwo, za pomoc¹ edukacji starano siê wprowadziÌ nie tylko jednolity model nauczania , ale równie¿ chciano osi¹gn¹Ì bardzo istotny cel polityczny- unifikacjê jêzyka. Likwidacja prowincji i wprowadzenie departamentów nie zlikwidowa³o odrêbnoœci jêzyków lokalnych, szko³a mia³a zlikwidowaÌ ten problem. Najpierw w 1793 r wydano dekret przyznaj¹cy jêzykowi francuskiemu monopol w nauczaniu, konstytucja zaœ przyznawa³a obywatelstwo tylko tym osobom które potrafi³y wykazaÌ siê umiejêtnoœci¹ czytania i pisania. Unifikacjê jêzyka przeprowadzano równie¿ poprzez powszechny pobór do wojska, rozkazy by³y wydawane w jêzyku urzêdowym, w ten sposób równie¿ starano siê urzeczywistniÌ plan likwidacji partykularyzmów jêzykowych. Starania w³adz rewolucyjnych posz³y te¿ i w innych kierunkach, równie istotne jak stworzenie jednolitego narodu i jêzyka urzêdowego by³y tak¿e reformy i postanowienia w innych dziedzinach polityki i gospodarki.
Jednym z „pomnikĂłw” rewolucji francuskiej jest z ca³¹ pewnoÂściÂą Deklaracja Praw CzÂłowieka i Obywatela , dokument ten miaÂł przynieœÌ trwaÂłe pojednanie tego co ludzkie i tego co obywatelskie, miaÂła zharmonizowaĂŚ prawa naturalne i prawa pozytywne uczyniĂŚ czÂłowieka rĂłwnym wobec praw i obowiÂązkĂłw. CzÂłowiek zgodnie z postulatami Jana Jakuba Rousseau miaÂł sobie na powrĂłt nijako przypomnieĂŚ o wartoÂści swej godnoÂści. Historia i cywilizacja wyrwaÂły czÂłowieka z stanu pierwotnej szczĂŞÂśliwoÂści i odebraÂły mu godnoœÌ, rewolucja francuska i Deklaracja Praw na powrĂłt miaÂły przywrĂłciĂŚ ten stan powszechnej szczĂŞÂśliwoÂści[16]. Paragraf drugi wspomnianej Deklaracji odwoÂłuje siĂŞ wÂłaÂśnie do filozofii oÂświecenia wedÂług prawodawcĂłw- rewolucjonistĂłw prawdziwym czÂłowiekiem moÂże byĂŚ tylko obywatel. WÂładza paĂąstwowa zaÂś prawowicie moÂże opieraĂŚ siĂŞ tylko na narodzie , wolni ludzie- obywatele majÂą wy³¹czne prawo decydowaĂŚ o tym jak ta wÂładza bĂŞdzie wyglÂądaĂŚ. ZaleÂżnoœÌ ta zostaÂła podkreÂślona w artykule trzecim Deklaracji Praw ktĂłry mĂłwi: „ ÂŹrĂłdÂło wszelkiej wÂładzy zasadniczo tkwi w narodzie. ÂŻadne ciaÂło, Âżadna jednostka nie moÂże sprawowaĂŚ wÂładzy, ktĂłra by wyraÂźnie od narodu nie pochodziÂła.”[17] NarĂłd jako byt suwerenny zakÂładaÂł powiÂązanie miĂŞdzy pojedynczym czÂłonkiem narodowej spoÂłecznoÂści a suwerennÂą caÂłoÂściÂą. Od tego czasu taka koncepcja bezpoÂśredniego czÂłonkostwa w narodzie szybko siĂŞ rozpowszechniÂła wykraczajÂąc daleko poza granice Republiki. Deklaracja Praw byÂła teÂż poczÂątkiem i fundamentem nowej legislacji konstytucyjnej i zwykÂłej. Ustawa Zasadnicza miaÂła byĂŚ kamieniem wĂŞgielnym nowego spoÂłeczeĂąstwa; okreÂślaĂŚ normy postĂŞpowania, obowiÂązki obywatelskie a takÂże prawa wynikajÂące z tejÂże ustawy nadrzĂŞdnej nad wszystkimi innymi prawami. Droga jakÂą wyznaczyÂła rewolucyjna Francja okazaÂła siĂŞ na tyle atrakcyjna Âże podobne przeksztaÂłcenia ustrojĂłw i spoÂłeczeĂąstw dokonywaÂły siĂŞ rĂłwnieÂż w wielu innych krajach europejskich i nie tylko. Dorobek ideowy i normatywny rewolucji byÂł dalej transferowany w przyszÂłoœÌ przez nastĂŞpne pokolenia politykĂłw i ideologĂłw ktĂłre nawiÂązywaÂły do idei rĂłwnoÂści wolnoÂści i braterstwa, hasÂła te rewolucja wypisaÂła na swych sztandarach.
cd.....
[1] W. Sokolewicz, Prawo narodĂłw do samostanowienia[w:] Prawa czÂłowieka – model prawny, KrakĂłw 1991, s. 29-30.
[2] E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Warszawa 2001, s. 82-83.
[3] Ibidem.
[4][4][4] Encyclopedia Universal Ilustrada Europeo- Americana, Barcelona 1958-1964, t. 13, s. 581.
[5] Cyt. Za: J. KornaÂś, NarĂłd i paĂąstwo w myÂśli politycznej ZwiÂązku Ludowo Narodowego, KrakĂłw 1995, s. 53-60.
[6] J. Bartoszewicz, PodrĂŞczny sÂłownik polityczny, Warszawa 1922, s. 516.
[8] Cyt .za: M. de Certeau, D. Julia, J. Revel, Une Politique de la langue. La Rѐvolution Franҫaise et les patos Lѐnquệte de l’ Abbѐ Grѐgoire, ParyÂż 1975, s 293.
[9] Oxford English Dictionary, VII, s. 175-176.
[10] R. Bierzanek, J. Symonides, Prawo miĂŞdzynarodowe publiczne, Warszawa 2000, s. 77.
[11] E. Rostworowski, Historia Powszechna Wiek XVIII, Warszawa 2001, s. 468.
[12] Christian Wolff jako jeden z nielicznych przedstawicieli kultury niemieckiej zyskaÂł sobie podziw i szacunek Fryderyka II , pruski wÂładca ceniÂł szczegĂłlnie twĂłrcĂłw klasycznych , natomiast z pogardÂą odnosiÂł siĂŞ do osiÂągniĂŞĂŚ tradycji niemieckiej myÂśli i sztuki.
[13] S. Salomonowicz, Fryderyk Wielki , WrocÂław 1996, s. 116.
[14] S. WoÂłoszyn, Dzieje wychowania i myÂśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1973, s. 243.
[15] M , ÂŻywczyĂąski, Historia Powszechna 1789-1870, Warszawa 1999 , s. 45.
[16] J.J Rousseau, Umowa SpoÂłeczna, KĂŞty 2002, 37.
[17] Deklaracja Praw CzÂłowieka i Obywatela, uchwalona 26 sierpnia 1789.
[18] C. Calhoun, Nacjonalizm, Warszawa 2007 s. 69.
[19] S. Kieniewicz, Oblicze ideowe Wiosny LudĂłw, Warszawa 1948, s 48.
[20] W starciach straciÂło Âżycie 216 osĂłb, wiele teÂż odniosÂło ciĂŞÂżkie obraÂżenia ciaÂła.
[21] S. Salmonowicz, Prusy dzieje paĂąstwa i spoÂłeczeĂąstwa, Warszawa 2004, s. 301.
[22] R. Service, Lenin, Warszawa 2003, s. 327.
[23] JĂłzef PiÂłsudski w 1920 roku chciaÂł obaliĂŚ rzÂądy bolszewikĂłw i oddaĂŚ jÂą w rĂŞce eserowcĂłw
[24] 15 listopada 1917 r Lenin ogÂłosiÂł deklaracjĂŞ „ praw narodĂłw Rosji” do samowolnego oderwania siĂŞ od byÂłego Imperium carskiego.
[25] A. KrzyÂżanowski, Raj doczesny komunistĂłw, Dzieje Rosji w XX wieku, KrakĂłw 2008, s. 226.
[26] J. Pajewski, Pierwsza wojna Âświatowa 1914- 1918, Warszawa 2004, s 620.
[27] H. Batowski, MiĂŞdzy dwiema wojnami 1919-1939, Warszawa 1999, s 7-8.
[28] PaĂąstwa zachodnie na czele z USA uwaÂżaÂły, Âże reÂżim sowiecki nie utrzyma siĂŞ zbyt dÂługo i upadnie , na miejscu bolszewikĂłw wedÂług politykĂłw entanty miaÂła pojawiĂŚ siĂŞ demokratyczna Rosja.
Opublikowano 19th December 2012, autor: Daniel WĂłjcik