Z pewnÂą dumÂą pisaÂł Pliniusz, Âże wznosiÂła nieraz kolosy i Italia. W kaÂżdym razie na wÂłasne oczy oglÂądamy Apollona ToskaĂąskiego w bibliotece ÂświÂątyni Augustowej; posÂąg ten ma 50 stĂłp, liczÂąc od wielkiego palca u nogi, i nie wiadomo, czy bardziej jest godny podziwu ze wzglĂŞdu na jakoœÌ brÂązu, czy teÂż ze wzglĂŞdu na swojÂą piĂŞknoœÌ. TakÂże Spuriusz Karwiliusz ufundowaÂł na Kapitolu posÂąg Jowisza z okazji pokonania SamnitĂłw, ktĂłrzy zaprzysiĂŞgli byli walkĂŞ na ÂśmierĂŚ i Âżycie – ich wÂłaÂśnie pancerze, nagolennice i szyszaki dostarczyÂły materiaÂłu. WielkoœÌ posÂągu jest taka, Âże daje siĂŞ on widzieĂŚ ze ÂświÂątyni Jowisza Latiaris. Z resztek spadÂłych spod pilnika zrobiÂł Spuriusz Karwiliusz swĂłj wÂłasny pomnik, ktĂłry stoi u stĂłp tego kolosa. Na tymÂże Kapitolu podziw budzÂą takÂże dwie gÂłowy, ufundowane przez konsula Publiusza Lentulusa; jedna wykonana przez wymienionego wyÂżej Charesa, drugÂą zaÂś zrobiÂł Decjusz; ale ta ostatnia przy porĂłwnaniu z tamtÂą tak dalece traci, Âże wcale nie wyglÂąda na dzieÂło artysty. Wszystkie wszakÂże tego rodzaju posÂągi przewyÂższyÂł rozmiarami ÂżyjÂący w naszych czasach Zenodoros, tworzÂąc posÂąg Merkurego dla galickiego miasta ArwernĂłw; robota posÂągu trwaÂła dziesiĂŞĂŚ lat, a honorarium wyniosÂło 40 milionĂłw sestercjĂłw. Skoro w ten sposĂłb daÂł artysta wystarczajÂący dowĂłd swej sztuki, zawezwany zostaÂł przez Nerona do Rzymu, gdzie wykonaÂł przeznaczonÂą na posÂąg tego cesarza kolosalnÂą figurĂŞ o dÂługoÂści 119 stĂłp, ktĂłra jednak, kiedy cesarz poniĂłsÂł zasÂłuÂżonÂą karĂŞ za swoje zbrodnie, zostaÂła poÂświĂŞcona SÂłoĂącu. Pisze dalej Pliniusz z Âżalem, Âże wspomniany Zenodoros byÂł ostatnim wspaniaÂłym mistrzem sztuki odlewniczej, ktĂłra niestety chyliÂła siĂŞ ku upadkowi: O ile wiĂŞc Zenodora uznaĂŚ trzeba za bardzo wybitnego artystĂŞ, o tyle wyraÂźniejszy staje siĂŞ upadek techniki brÂązowniczej.
Zaobserwowany przez Pliniusza upadek techniki br¹zowniczej trwa³ przez wiele wieków i dopiero po oko³o 16 stuleciach rozpocz¹³ siê kolejny etap rozwoju odlewnictwa, gdy opanowany zosta³ proces wytapiania surówki wielkopiecowej. Nie zmienia to jednak faktu, ¿e zachowane odlewy z czasów staro¿ytnych jeszcze dziœ budz¹ podziw i uznanie. Przyk³adem mo¿e byÌ wykonany w VI wieku przed Chrystusem w Chinach metod¹ wytapianych modeli odlew kielicha na wino z podstawk¹ (fot. Cool. Mo¿na spotkaÌ siê z opiniami, ¿e niewielu jedynie wspó³czesnych odlewników, dysponuj¹cych najnowoczeœniejszymi technologiami, jest w stanie wykonaÌ podobnego rodzaju odlewy.
• dr inÂż. JĂłzef GĂłrny
Przypisy
1. Wszystkie cytaty biblijne, jeÂśli nie podano ÂźrĂłdÂła, pochodzÂą z Biblii warszawsko-praskiej.
2. Sofokles, Antygona, tÂłum. Robert. R. Chodkowski, PrĂłszyĂąski i S-ka, Warszawa 2004, w. 473-476.
3. K. Pliniusza Starszego Historyi naturalnej ksiÂąg XXXVII przeÂłoÂżonej na jĂŞzyk polski przez JĂłzefa ÂŁukaszewicza, PoznaĂą, w KsiĂŞgarni i drukarni J. ÂŁukaszewicza, 1845, XVIII, 69.
4. Ksenofont: O dochodach paĂąstwowych, w: WybĂłr pism, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1966, s. 424.
5. Wergiliusz: Georgiki, tÂłum. F. Frankowski, NakÂładem i drukiem W. Zukerkandla, LwĂłw – ZÂłoczĂłw 1909, I, w. 53-61.
6. Enki i Ninmah, w: Mity sumeryjskie, tÂłum. Krystyna SzarzyĂąska, AGADE Warszawa 2000, s. 40.
7. TamÂże, Inana i Enki, s. 67-68.
8. TamÂże, Enki – organizator Âświata, s. 58-59.
9. TamÂże, Stworzenie motyki dla ludzi, Warszawa 2000 s. 134-135.
10. KsiĂŞga Henocha etiopska, w: Apokryfy Starego Testamentu, Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa 2000, 8, w. 1-2; 10, w. 8; 65, w. 6-8.
11. Motyw wydarcia Bogu tajemnicy obróbki metalu przetrwa³ do czasów niemal nam wspó³czesnych. S³owami Konrada zwraca siê Adam Mickiewicz do Boga: Ten tylko, kto siê wry³ w ksiêgi, W metal, w liczbê, w trupie cia³o,Temu siê tylko uda³o Przyw³aszczyÌ czêœÌ Twej potêgi... (Adam Mickiewicz, Dzie³a, Czytelnik 1995, s. 162)
12. Ajschylos: Prometeusz skowany, tÂłum. J. Kasprowicz, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 2005, w. 544-550.
13. Schmandt-Besserat D.: Ocher in Prehistory: 300 000 years of the use of iron ores as pigments, w: Wertime Theodore A., Muhly James D.: The Coming of the Age of Iron, New Haven and London: Yale Univeristy Press, 1980, s. 127.
14. Witruwiusz: O architekturze ksiÂąg dziesiĂŞĂŚ, tÂłum. Kazimierz Kumaniecki, PrĂłszyĂąski i S-ka, Warszawa 2004, VII, 7,1.
15. Titus Lukretius Carus: O naturze wszechrzeczy, tÂłum. Edward SzymaĂąski, PaĂąstwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1957, V, w. 1281-1296.
16. Titus Lukretius Carus: O naturze rzeczy, tÂłum. Grzegorz ÂŻurek, PaĂąstwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1994, V, w. 1253-1263.
17. Pauzaniasz: WĂŞdrĂłwki po Helladzie – U stĂłp boga Apollona, tÂłum. Janina Niemirska-PliszczyĂąska, Henryk Podbielski, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 2005, ks. VIII, 14, 8.
18. Epos o Gilgameszu, tÂłum. K. ÂŁyczkowska, P. Puchta, M. KapeÂłuÂś, AGADE Warszawa 2002, s. 13, 22, 74.
19. Gajusz Juliusz Cezar: Wojna afrykaĂąska, w: Corpus Caesarianum, tÂłum. i oprac. E. Konik i W. Nowosielska, Wydawnictwo Uniwersytetu WrocÂławskiego, WrocÂław 2003, 20.
20. W tÂłumaczeniu ks. Jakuba Wujka.
21. Wg Biblii TysiÂąclecia
22. Lugalbanda z Unug, w: Eposy sumeryjskie, tÂłum. Krystyna SzarzyĂąska, Wyd. AGADE, Warszawa 2003, s. 52.
23. Pauzaniasz: WĂŞdrĂłwki po Helladzie – Na olimpijskiej bieÂżni i w boju, tÂłum. Janina Niemirska-PliszczyĂąska, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 2004, ks. VI, 10, 5.
24. Wielowiejski J.: RozwĂłj techniki odlewniczej w staroÂżytnej Grecji, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 1974, t. 22, nr 3, s. 393-423.
25. Witruwiusz: O architekturze ksiÂąg dziesiĂŞĂŚ, tÂłum. K. Kumaniecki, PrĂłszyĂąski i S-ka, Warszawa 2004, II, 7, 3-4.
26. K. Pliniusza Starszego Historyi naturalnej ksiÂąg XXXVII przeÂłoÂżonej na jĂŞzyk polski przez JĂłzefa ÂŁukaszewicza, PoznaĂą, w KsiĂŞgarni i drukarni J. ÂŁukaszewicza, 1845, XXXVI, 49.
27. W tÂłumaczeniu ks. Jakuba Wujka.
28. Herodot: Dzieje, tÂłum. Seweryn Hammer, Czytelnik, Warszawa 2005, III, 96.
29. W oryginale quam fundendi aeris, co naleÂży dosÂłownie przetÂłumaczyĂŚ - niÂż odlewanie miedzi.
30. K. Pliniusza Starszego Historyi naturalnej ksiÂąg XXXVII przeÂłoÂżonej na jĂŞzyk polski przez JĂłzefa ÂŁukaszewicza, PoznaĂą, w KsiĂŞgarni i drukarni J. ÂŁukaszewicza, 1845, XXXV, 46.
31. Pliniusz: Historia Naturalna, tÂłum. I. T. Zawadzcy, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1961, XXXIV, s. 309.
32. TamÂże, XXXIV, s. 348.
33. Lukian: Sen albo kogut, w: Dialogi, tÂłum. MichaÂł Bogucki, t.I, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 2006, s. 72.
34. Pauzaniasz: WĂŞdrĂłwki po Helladzie – W ÂświÂątyni i w micie, tÂłum. Janina Niemirska-PliszczyĂąska, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 2005, ks. III, XVII, 6.
35. TamÂże, ks. I, XIV, 6.
36. W oryginale: Exprimet et mollis imitatibur aere capillos – co moÂżna przetÂłumaczyĂŚ: znakomicie po mistrzowsku odtwarza miĂŞkkie wÂłosy w brÂązie; zapis ten moÂże oznaczaĂŚ zarĂłwno proces kucia, jak i odlewania.
37. Horacy: Sztuka poetycka, w: DzieÂła wszystkie, t. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, w. 32-35.
38. Ajschylos, Agamemnon, w: Antologia tragedii greckiej, Wydawnictwo Literackie, KrakĂłw 1989, w. 614-620.
39. Pliniusz: Historia naturalna, tÂłum. I. T. Zawadzcy, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1961, XXXIV, 348.
40. Cato: O gospodarstwie wiejskim, tÂłum. StanisÂław ÂŁoÂś, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1956, XCVIII, 2.
41. K. Pliniusza Starszego Historyi naturalnej ksiÂąg XXXVII przeÂłoÂżonej na jĂŞzyk polski przez JĂłzefa ÂŁukaszewicza. PoznaĂą, w KsiĂŞgarni i drukarni J. ÂŁukaszewicza, 1845, XV, 8.
42. Arystofanes: Acharnejczycy, w: Komedie, t. I, PrĂłszyĂąski i S-ka, Warszawa 2005, w. 1128-1129.
43. K. Pliniusza Starszego Historyi naturalnej ksiÂąg XXXVII przeÂłoÂżonej na jĂŞzyk polski przez JĂłzefa ÂŁukaszewicza. PoznaĂą, w KsiĂŞgarni i drukarni J. ÂŁukaszewicza, 1845, XXXV, 51.
44. Pliniusz: Historia naturalna, tÂłum. I. T. Zawadzcy, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1961, XXXIV, s. 292.
45. Posejdippos: Epigramy, tÂłum. Jerzy Danielewicz, PrĂłszyĂąski i S-ka, Warszawa 2004, s. 81.
46. Pliniusz: Historia naturalna, tÂłum. I. T. Zawadzcy, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1961, XXXIV, s. 304-305.
47. W oryginale: Evecta supra humanum fidem ars est successus, mox et audacia
48. Pliniusz: Historia naturalna, tÂłum. I. T. Zawadzcy, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1961, XXXIV, s. 306-307.
49. MiaÂło to miejsce w roku 304 przed Chrystusem.
50. Pliniusz: Historia naturalna, tÂłum. I. T. Zawadzcy, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1961, XXXIV, s. 307-308.
51. Zamarovsky V.: Tropami siedmiu cudĂłw Âświata, Wydawnictwo „ÂŚlÂąsk”, Katowice, 1990, s. 119.
52. TamÂże, s. 216
53. £anowski J.: Szlakiem siedmiu cudów staro¿ytnoœci, Ksi¹¿ka i Wiedza, Warszawa 1964, s. 179-182.
54. Posejdippos: Epigramy, tÂłum. Jerzy Danielewicz, PrĂłszyĂąski i S-ka, Warszawa 2004, s. 117.
55. Talent grecki odpowiada ok. 26,2 kg
56. Zamarovsky V.: Tropami siedmiu cudĂłw Âświata, Wydawnictwo „ÂŚlÂąsk”, Katowice 1990, s. 218.
57. Polibiusz: Dzieje, tÂłum. Seweryn Hammer, t. I, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 2005, V, 88-89.
58. £anowski J.: Szlakiem siedmiu cudów staro¿ytnoœci, Ksi¹¿ka i Wiedza, Warszawa 1964, s. 191.
59. Pliniusz: Historia naturalna, tÂłum. I. T. Zawadzcy, ZakÂład Narodowy im. OssoliĂąskich, WrocÂław 1961, XXXIV, s. 308-309.
60. Barnard Noel: Bronze casting and bronze alloys in Ancient China, The Australian National University and Monumenta Serica, 1961, s. 3.
61. British Museum, fot. autor.
62. Simpson B. L.: Development of the metal casting industry, American Foundrymen’s Association 1948, s. 13.
63
64. Kolos rodyjski, Encyklopedia internetowa Wikipedia.
65. The high appreciation of the cultural relics of the Zeng Hou Yi tomb, edited by Hubei Provincial Museum, 1995.
http://vivat.agh.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=180:63&catid=39:vivat-akademia-numer-3&Itemid=65