cd.
Najbardziej zdumiewaj¹cy rezultat przynosi po³¹czenie holograficznego modelu mózgu Pribrama z teori¹ Bohma.
JeÂżeli konkretny charakter Âświata stanowi jedynie wtĂłrnÂą rzeczywistoœÌ, natomiast “tam”(w Âświecie; przyp. tlum.) znajduje siĂŞ holograficzna gmatwanina czĂŞstotliwoÂści, jeÂżeli mĂłzg jest takÂże hologramem i dokonuje jedynie selekcji okreÂślonych czĂŞstotliwoÂści spoÂśrĂłd tej gmatwaniny, przy czym zachodzi matematyczna transformacja tych czĂŞstotliwoÂści w percepcjĂŞ sensorycznÂą, czym wtedy staje siĂŞ obiektywna rzeczywistoœÌ?
Mówi¹c wprost, rzeczywistoœÌ przestaje istnieÌ. Religie Wschodu od dawna utrzymywa³y, i¿ materialny œwiat jest Maya, iluzj¹. Chocia¿ myœlimy, i¿ jesteœmy fizycznymi istotami, które poruszaj¹ siê po fizycznym œwiecie, stanowi to tak¿e z³udzenie.
W rzeczywistoÂści jesteÂśmy jedynie “odbiorcami”, unoszÂącymi siĂŞ w kalejdoskopowym morzu czĂŞstotliwoÂści. To, co z tego morza wydobywamy i przeksztaÂłcamy w fizycznÂą rzeczywistoœÌ, stanowi jedynie jeden kanaÂł, spoÂśrĂłd wielu kana³ów istniejÂących w super hologramie.
Ten uderzajÂący, nowy obraz rzeczywistoÂści, synteza poglÂądĂłw Bohma oraz Pribrama, nazwany zostaÂł paradygmatem holograficznym.
ChoÌ wielu naukowców podesz³o do tej koncepcji sceptycznie, dla innych wyda³a siê ona ekscytuj¹c¹. Niewielka, lecz rosn¹ca grupa badaczy uwa¿a, i¿ mo¿e to byÌ najbardziej precyzyjny model rzeczywistoœci, do którego dotar³a nauka wspó³czesna.
Ponadto niektórzy wierz¹, i¿ ten model mo¿e rozwi¹zaÌ pewne zagadki, których dot¹d nauka nie by³a w stanie wyjaœniÌ, a nawet uznaÌ zjawiska paranormalne za czêœÌ natury.
Wielu badaczy, w³¹czaj¹c w to Bohma oraz Pribrama zauwa¿a, i¿ sporo zjawisk parapsychologicznych staje siê o wiele bardziej zrozumia³ych, gdy zostaj¹ ujête w terminach holograficznego paradygmatu. We wszechœwiecie, w którym ka¿dy indywidualny mózg stanowi niepodzieln¹ czêœÌ wiêkszego hologramu i gdzie wszystko jest ze sob¹ ca³kowicie powi¹zane, telepatia mo¿e byÌ rozumiana jako dotarcie do poziomu holograficznego. (zobacz tak¿e : koncepcja pola morfogenetycznego)
Jest oczywiÂście Âłatwiej zrozumieĂŚ, w jaki sposĂłb informacja biegnie z umysÂłu jednostki “A” do umysÂłu, poÂłoÂżonej w duÂżej odlegÂłoÂści jednostki “B”.
Ta koncepcja pomaga takÂże zrozumieĂŚ szereg nierozwiÂązanych zagadek w psychologii. SzczegĂłlnie Stanislav Grof przeczuwaÂł, iÂż paradygmat holograficzny tworzy model rozumienia wielu zagadkowych zjawisk, doÂświadczanych przez ludzi w odmiennych stanach ÂświadomoÂści.
Zobacz artykuÂł poÂświĂŞcony holograficznemu rozumieniu ÂświadomoÂści, wg Grofa )
Regresja do Âświata zwierzÂąt
W latach 50-tych ubieg³ego wieku, prowadz¹c badania nad LSD jako œrodkiem leczniczym Grof napotka³ bardzo ciekawy przypadek. By³a to pacjentka, która nagle sta³a siê przekonana, i¿ przyjê³a to¿samoœÌ samicy prehistorycznego gada. W toku halucynacji wnios³a bogaty, szczegó³owy opis odczuÌ, jakie pojawi³y siê, gdy przyjê³a postaÌ tego zwierzêcia.
Ponadto stwierdzi³a ona, i¿ rozró¿nia samców tego gatunku po tym, i¿ maj¹ kolorowe kawa³ki ³usek na g³owach. Grof by³ zaskoczony, i¿ pacjentka nie mia³a wczeœniejszej wiedzy zoologicznej na ten temat.
W rozmowie zaÂś z zoologami badacz znalazÂł potwierdzenie faktu, iÂż u pewnych gatunkĂłw gadĂłw kolorowe obszary na gÂłowie odgrywajÂą waÂżnÂą rolĂŞ, jako wyzwalacze seksualnego podniecenia.
Doœwiadczenia tej kobiety nie by³y wyj¹tkiem. Podczas kolejnych badaù Grof napotka³ przyk³ady pacjentów, którzy cofali siê w rozwoju ewolucyjnym i identyfikowali z ka¿dym gatunkiem ewolucyjnej drabiny. Ponadto doœwiadczenia pacjentów zawiera³y szczegó³owe dane zoologiczne, które okazywa³y siê byÌ prawdziwe.
Psychologia transpersonalna
“Regresja” do krĂłlestwa zwierzÂąt nie stanowiÂła jedynego, zagadkowego zjawiska psychologicznego, ktĂłre napotkaÂł Grof. MiaÂł on takÂże pacjentĂłw, ktĂłrzy docierali do pewnego rodzaju nieÂświadomoÂści zbiorowej. Osoby, ktĂłre posiadaÂły niewielkie wyksztaÂłcenie lub teÂż byÂły edukacji zupeÂłnie pozbawione, dawaÂły szczegó³owy opis zoroastryjskich rytua³ów pogrzebowych, jak teÂż przytaczaÂły sceny z hinduskiej mitologii.
W innego typu doœwiadczeniach osoby dzieli³y siê sugestywnymi opisami podró¿y poza cia³em (astralnych), prekognicyjnym wgl¹dem w przysz³oœÌ, doœwiadczeniami regresji do przesz³ych inkarnacji.
W póŸniejszych badaniach Grof napotkaÂł zjawiska tego samego rodzaju, ktĂłre wystĂŞpowaÂły podczas sesji terapeutycznych, gdzie nie uÂżywano ÂśrodkĂłw zmieniajÂących ÂświadomoœÌ (narkotykĂłw). Podstawowym elementem tego rodzaju doÂświadczeĂą jest przekroczenie ÂświadomoÂści indywidualnej (zwykÂłych granic ego), jak teÂż ograniczeĂą czasu i przestrzeni, Grof nazwaÂł te zjawiska “doÂświadczeniami transpersonalnymi”.
Pod koniec lat 60-tych Grof uczestniczyÂł w tworzeniu dziedziny psychologii zwanej psychologiÂą transpersonalnÂą.
ÂŚwieÂżo zaÂłoÂżone Stowarzyszenie Psychologii Transpersonalnej szybko gromadziÂło rosnÂącÂą liczbĂŞ podobnie myÂślÂących badaczy, a psychologia transpersonalna staÂła siĂŞ uznanÂą dziedzinÂą psychologii.
Jednak przez wiele lat ani Grof, ani nikt z jego kolegĂłw, nie byÂł w stanie okreÂśliĂŚ mechanizmu, ktĂłry mĂłgÂłby wyjaÂśniĂŚ dziwne zjawiska psychologiczne, ktĂłrych ci badacze byli Âświadkami. Zmiana nastÂąpiÂła dopiero wraz pojawieniem siĂŞ paradygmatu holograficznego.
Jak niedawno stwierdzi³ Grof, jeœli mózg stanowi czêœÌ kontinuum, to mo¿e on kontaktowaÌ siê z labiryntem, w którym jest po³¹czony nie tylko z ka¿dym innym umys³em, lecz z ka¿dym atomem, organizmem oraz rejonem ogromnej przestrzeni i czasu. Fakt, i¿ od czasu do czasu umys³ cz³owieka jest zdolny na krótko wkraczaÌ do tego labiryntu i uzyskiwaÌ transpersonalne doœwiadczenia, nie wydaje siê byÌ czymœ dziwnym.
(Zobacz wiecej o tym )
ŒwiadomoœÌ kreuj¹ca rzeczywistoœÌ
Paradygmat holograficzny ma swoje implikacje takÂże dla tak zwanych nauk ÂścisÂłych, jak biologia. Psycholog z Virginia Intermont College, Keith Floryd zauwaÂżyÂł, iÂż jeÂżeli konkretny charakter rzeczywistoÂści stanowi jedynie holograficznÂą iluzjĂŞ, nie bĂŞdzie prawdziwym stwierdzenie, iÂż mĂłzg stanowi ÂźrĂłdÂło ÂświadomoÂści.
To raczej œwiadomoœÌ stwarza mózg, jak te¿ cia³o oraz ca³e nasze fizyczne otoczenie.
(zobacz tak¿e zbli¿ony buddyjski koncept : œwiadomoœÌ alaja)
Jest to istotny przewrĂłt w sposobie spostrzegania struktur biologicznych. Badacze zauwaÂżajÂą, iÂż zarĂłwno medycyna, jak teÂż rozumienie procesu uzdrawiania, moÂże takÂże byĂŚ przetransformowane przez holograficzny paradygmat.
JeÂżeli przyjmiemy, iÂż fizyczna struktura ciaÂła stanowi jedynie holograficznÂą projekcjĂŞ ÂświadomoÂści, wĂłwczas kaÂżdy z nas staje siĂŞ o wiele bardziej odpowiedzialny za swoje zdrowie (w porĂłwnaniu z tym, co mĂłwi medycyna tradycyjna). To, co obecnie uwaÂżamy za cudowne uzdrowienia, moÂże byĂŚ spowodowane zmianami ÂświadomoÂści, ktĂłre w efekcie przemieniajÂą hologram ciaÂła.
SiÂła wizualizacji
Podobnie budzÂące kontrowersjĂŞ nowe techniki uzdrawiania, jak wizualizacja, mogÂą dziaÂłaĂŚ w tak pozytywny sposĂłb, poniewaÂż w holograficznym obszarze myÂśli wyobraÂżenia sÂą tak samo realne, jak “‘rzeczywistoœÌ”.
W obrĂŞbie holograficznego paradygmatu mogÂą byĂŚ nawet wyjaÂśnione wizje i doÂświadczenia, ktĂłre dotyczÂą “niecodziennej rzeczywistoÂści”.
Biolog Lyall Watson w swojej ksi¹¿ce zatytuÂłowanej “Gifts of Unknown Things”( “Dary Nieznanego”) opisuje swoje spotkanie z szamankÂą z Indonezji, ktĂłra w trakcie rytualnego taĂąca byÂła w stanie spowodowaĂŚ znikniĂŞcia caÂłego zagajnika drzew w powietrzu. Watson opowiada, iÂż w czasie gdy on oraz inni zadziwieni obserwatorzy wpatrywali siĂŞ w kobietĂŞ, spowodowaÂła ona ponowne pojawienie siĂŞ drzew, a nastĂŞpnie ich kolejne znikniĂŞcie. Tak dziaÂło siĂŞ kilka razy z rzĂŞdu.
ChoĂŚ w Âświetle dotychczasowego, naukowego sposobu wyjaÂśniania zjawisk, takie wydarzenia pozostajÂą zagadkÂą, to jednak moÂżna je zrozumieĂŚ, jeÂśli przyjmiemy, iÂż “twarda rzeczywistoœÌ” stanowi jedynie projekcjĂŞ holograficznÂą.
Prawdopodobnie zgadzamy siĂŞ z tym, Âże coÂś jest tu lub czegoÂś tu nie ma, poniewaÂż nasza percepcja oparta jest o koncepcjĂŞ rzeczywistoÂści uzgodnionej.
RzeczywistoœÌ uzgodniona zostaje utworzona i potwierdzona na poziomie ludzkiej podœwiadomoœci, gdzie wszystkie umys³y s¹ ze sob¹ po³¹czone.
Je¿eli sprawy tak siê w³aœnie maj¹, oznacza to, i¿ doœwiadczenia zbli¿one do tych, które by³y udzia³em Watsona, nie zdarzaj¹ siê na co dzieù nie z tego powodu, i¿ nasze umys³y nie zosta³y na nie zaprogramowane poprzez uzyskanie odpowiednich przekonaù. Idzie o to, i¿ w holograficznym wszechœwiecie nie istniej¹ granice i w zwi¹zku z tym mo¿emy zmieniaÌ materiê rzeczywistoœci. To, co spostrzegamy jako rzeczywistoœÌ, stanowi jedynie t³o, które czeka na nas.
Mo¿emy na nim namalowaÌ ka¿dego rodzaju obraz. Wszystko jest mo¿liwe. Magia jest naszym wrodzonym prawem, nie mniej czy bardziej cudownym ni¿ nasza zdolnoœÌ do tworzenia rzeczywistoœci, kiedy œnimy.
Doprawdy, nawet nasze najbardziej zasadnicze przekonania co do rzeczywistoÂści, stajÂą siĂŞ podejrzane, poniewaÂż – jak to podkreÂśliÂł Pribram – nawet zdarzenia przypadkowe mogÂą byĂŚ spostrzegane jako wynikajÂące z holograficznych zasad i w ten sposĂłb zdeterminowane. SynchronicznoÂści czy znaczÂące koincydencje nagle nabierajÂą sensu. Wszystkie zjawiska wystĂŞpujÂące w rzeczywistoÂści mogÂą byĂŚ spostrzegane jako metafory.
Nawet najbardziej przypadkowe wydarzenia mogÂą wyraÂżaĂŚ pewnÂą podstawowÂą symetriĂŞ.
Nowa rzeczywistoœÌ
To, czy holograficzny paradygmat Bohma i Pribrama zostanie zaakceptowany przez wspó³czesnÂą naukĂŞ czy teÂż umrze “ÂśmierciÂą haniebnÂą”, bĂŞdziemy mogli wkrĂłtce ujrzeĂŚ.
Z pewnoÂściÂą natomiast moÂżna powiedzieĂŚ, iÂż wywarÂł on juÂż wpÂływ na myÂślenie wielu naukowcĂłw.
JeÂżeli nawet okaÂże siĂŞ, iÂż holograficzny model nie dostarcza najlepszego wyjaÂśnienia natychmiastowej komunikacji, ktĂłra zachodzi pomiĂŞdzy czÂąstkami elementarnymi, to -jak to uj¹³ Basil Hiley, fizyk z Birbeck College w Londynie – odkrycie Aspecta “wskazuje na to, iÂż musimy byĂŚ przygotowani do rozwaÂżenia caÂłkowicie nowego spojrzenia na rzeczywistoœÌ”.
tÂłum. PaweÂł Karpowicz
ÂŹrĂłdÂło: dzogczen.medytacja.net
http://zenforest.wordpress.com/2010/01/07/holograficzny-wszechswiat/Zasada holograficzna – teoria opracowana przez Gerardusa 't Hoofta i Leonarda Susskinda, ktĂłra w swojej "silnej wersji" mĂłwi, iÂż opis kaÂżdego trĂłjwymiarowego ciaÂła lub rejonu przestrzeni zawarty jest na dwuwymiarowej powierzchni otaczajÂącej to ciaÂło. W bardzie spekulatywnej, "sÂłabej" wersji mĂłwi ona, iÂż caÂły WszechÂświat moÂże byĂŚ postrzegany jako dwuwymiarowa struktura informacyjna "namalowana" na horyzoncie kosmologicznym. Zasada holograficzna moÂże zostaĂŚ uÂżyta do wyjaÂśnienia paradoksu informacyjnego czarnych dziur w kontekÂście teorii strun.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_holograficzna